Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samarbete avgörande för minskad bussförarbrist

Maria Sjölin Karlsson, Branschutvecklare Utbildning och Arbetsmarknad på Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Maria Sjölin Karlsson, Branschutvecklare Utbildning och Arbetsmarknad på Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Ett utökat samarbete mellan parterna är en av förutsättningarna för att öka rekryteringen av bussförare till landets bussföretag. Likaså bör branschen satsa på att locka fler kvinnor till bussföraryrket. Det var två av de slutsatserna från deltagarna i ett seminarium om bussförarbristen som Sveriges Bussföretag arrangerade på måndagen i Almedalen. Av seminariet framgick också att gymnasieutbildningen av bussförare hittills har varit en närmast total flopp.

Floppen framgår tydligt av några siffror. Just nu går endast 20 ungdomar utbildningen. Samtidigt behöver landets bussföretag nyanställa 4 200 bussförare de närmaste tre åren enligt en ny rapport från Sveriges Bussföretag som vi tidigare har presenterat.

Det var också den rapporten som var bakgrund till seminariet i Almedalen om bussföraryrket.

– Samarbete mellan företagen och arbetsförmedlingen är oerhört viktigt för rekryteringen så att verkligen rätt personer utbildas till bussförare, betonade Maria Sjölin Karlsson, Branschutvecklare Utbildning och Arbetsmarknad på Sveriges Bussföretag.

Hon lyfte fram arbetsförmedlingen i Västra Götaland som ett föredöme på hur arbetet bör gå till.

Mattias Buvari, regiondirektör på Arbetsförmedlingen, region syd, instämde.Samtidigt pekade han på det stora glappet mellan tillgänglig jobb och de arbetssökande.

– Vi har aldrig haft så många lediga jobb i Sverige som nu. Men samtidigt saknar väldigt många nödvändig kompetens för jobben. Och det går inte att göra en bussförarutbildning som passar alla, framhöll han och menade att en dellösning på problemet är just ett ökat samarbete.

Cecilia Jerneheim, HR-direktör, Keolis i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Cecilia Jerneheim, HR-direktör, Keolis i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Cecilia Jerneheim, HR-direktör, Keolis i Sverige tog upp samma problematik.

– Vi utbildar många genom arbetsförmedlingen, men sedan visar de sig inte v ara anställningsbara av olika skäl. Vi måste börja tänka annorlunda och rekrytera människor som är intresserade av service och vana vid oregelbundna arbetstider. Kanske från handel eller sjukvård, sa hon.

– Samtidigt är arbetsförmedlingen vår hovleverantör. Minst 80 procent av  våra nya förare kommer från förmedlingen.

Oskar Taxén, jurist och utredare på Fackförbundet Kommunal. Foto: Ulo Maasing.

Oskar Taxén, jurist och utredare på Fackförbundet Kommunal. Foto: Ulo Maasing.

Oskar Taxén, jurist och utredare på Fackförbundet Kommunal pekade också på värdet av  ett samarbete, även om facket och arbetsgivarna i en del frågor har en olika roll och olika synsätt.

– Vi måste gemensamt lyfta fram det som är positivt i yrket och föra ut det till ungdomar. Dessutom fattas det ett kön i yrkeskåren sa han och syftade på att kvinnorna bakom bussratten är få, något som tidigare Cecilia Jarneheim också tog upp.

– Hos oss på Keolis är bara nio procent av förarna kvinnor, och andelen minskar, berättade hon bekymrat.

– Gör man det attraktivt för kvinnor att arbeta som bussförare bir det mer attraktivt för alla. Det kan gälla förarplatsens utformning, om man som kvinna med mindre kropp sitter bekvämt, når reglagen och så vidare, framhöll Oskar Taxén.

Ulrika Egervall, förhandlingschef och vice vd vid Sveriges Bussföretag instämde, och pekade på att de som arbetar som bussförare väldigt ofta trivs i yrket och stannar i många år.

– Men för att vi ska kunna vara bra arbetsgivare måste vi också ha bra trafikupphandlingar där upphandlarna visar att de litar på företagen och Kommunal, framhöll hon.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

5 kommentarer »

  1. Då är det kanske dag att arbetsgivarna visar vad busschauffören är värda.
    Statusen på yrket måste höjas.

  2. Om marknadskrafterna gäller, så borde lönerna vara på väg uppåt, och det rejält.
    Tillgång och efterfrågan styr priset, eller…?
    Något för kommunal att ta med in i pågående förhandlingar. (Och även motparten när de pratar om att de vill ha mer arbete utfört till en lägre kostnad.)

  3. Att det stundar förarbrist är ju något man hört förr. Men att gymnasieutbildningen har så få elever var nytt. Det som är märkligt är ändå att det skrivs om kommande förarbrist när man på vuxenutbildningar utbildar nya förare på löpande band,vart tar dom vägen. Men återgå till gymnasieskolan. 20 elever en ganska tydlig signal att köra buss inte lockar ungdomarna. Då får man nog ta sig en funderare på vad som fattas och vad som kan göras bättre. Köra buss är nämligen ett trevligt jobb. Nu har vi en kommande avtalsförhandling och parterna har som vanligt skilda önskemål. Har bara läst arbetsgivarens krav med bla längre kötid före kisspaus,kortare kisspaus typ 6 minuter ta bort uppräknad tid mm. Är detta svaret på att göra yrket attraktivt. Vad kan man då göra. Jag kör kollektivtrafik som de flesta och vår tid styrs av tidtabellen och den är som den är. Men lönen kan man fundera över 23500 i ingångslön 25900 i slutlön efter 8 års jobb. Vi har ju faktiskt skiftarbete och på många håll rullar ju trafik dygnet runt. Jobba på obekväm tid ger ju ingen större ökning i plånboken inte om man jämför mot handeln som också är ett serviceyrke. Jobba 2 helger 32 timmar ger knappt 1200 före skatt samma summa även om du jobbar natt. Ganska övertygad om att det är här intresset svalnar lönen är så viktig tror byggare har 26000 i ingångslön som jämförelse. Sen att det verkar vara svårt att locka tjejer till yrket är lite märkligt. Men tror att det är när det blir familjebildning och barn som det blir problematiskt med arbetstiderna. Man kan ju bara hoppas på att branschens företrädare tar sig en funderare på att göra yrket attraktivt igen.

  4. Funderar om branschorganisationens högra hand har en aning om att den vänstra ens existerar. Förhandlingsutspel om tre timmar utan paus, delade tjänster utan kompensation till exempel. Einstein torde inte behöva återuppväckas för att klura ut varför bussföraryrket inte lockar en ung människa. Oregelbundna tider, entreprenörsbyten, dagens trafikmiljö är väl inga plusfaktorer precis. Att inbilla sig att snäva in på sådant som pauser eller uppräkning av tid under långa uppehåll medverkar till att göra jobbet attraktivt måste väl ändå ses som mer än obegåvat.

  5. Det har aldrig varit brist på förare då det finns massor av nyutexaminerade förare som kommer och går. Kanske skall börja titta på anledningen till varför folk inte väljer bussföraryrket. Jag vet många av mina fd kollegor som slutat pga av att dem får inte tillräcklig med arbetstid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)