Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara Euro 6 i Köpenhamn?

Det kan bli stopp i Köpenhamn för alla bussar och lastbilar som inte klarar Euro 6-kraven. Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia Commons.

Det kan bli stopp i Köpenhamn för alla bussar och lastbilar som inte klarar Euro 6-kraven. Foto: Leif Jørgensen/Wikimedia Commons.

Endast de nyaste bussarna och lastbilarna kan i framtiden få trafikera centrala Köpenhamn. Övriga, som inte klarar Euro 6-normen, kommer att förbjudas. Det är den mest realistiska lösningen för att minska mängden av hälsofarliga kvävedioxider i luften. Det skriver den danska tekniktidningen Ingeniøren.

Bakgrunden är att EU-kommissionen förbereder rättsliga åtgärder mot Danmark eftersom gränsvärdet för utsläpp av kvävedioxid överskridits år efter år på H C Andersens Boulevard i centrala Köpenhamn.

Det tillåtna gränsvärdet är 40 mikrogram per kubikmeter luft, men enligt mätstationen på H C Andersens Boulevard har NO2-koncentrationen där under en femårsperiod varierat mellan 51 och 56 mikrogram per kubikmeter.

Vanliga miljözoner minskar visserligen utsläppen av partiklar, men räcker inte för att få ner halterna av kvävedioxid tillräckligt mycket för att klara gränsvärdena. En undersökning som Århus universitet gjorde 2012 visar att det däremot är effektivt att ge sig på lastbilar och bussar som då stod för 38 procent av utsläppen av NO2.

Sedan dess har visserligen flera hundra stadsbussar i Köpenhamn utrustats med NOx-katalysatorer och partikelfilter och klarar euro 6-kraven, men ett generellt förbud mot alla lastbilar och bussar som inte klarar Euro 6 kommer troligen att bli aktuellt – och i praktiken också slå mot äldre bussar. Den eftermonterade reningstekniken kostar nämligen cirka 250 000 danska kronor per buss vilket många företag tycker är för dyrt.

Den danska regeringen har samtidigt försökt spjärna emot EU-kommissionen och hävdat att mätstationen på H C Andersens Boulevard är placerad så att den ger en missvisande bild av läget.Men EU-kommissionen har inte accepterat argumentet utan menar att stationen är placerad enligt reglerna.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Sotkatalysatorer på bussar, som oftast felaktigt kallas för ”partikelfilter” bränner bort sotet mha NO2. Så sotkatalysatorn oxiderar först tämligen harmlös NO i avgaserna till NO2 som irriterar slemhinnorna, men NO2 inte är särskilt skadlig. Jaha, och då måste bussarna även utrustas med teknik som tar bort NO2 ur avgaserna… Men de-NOx-katalysatorer i kombination med insprutning av AdBlue i avgaserna fungerar dåligt i stadstrafik. Bussarna kör på alltför låg last och avgaserna får för låg temperatur… Det torde även gälla EURO6-bussar.

    Varför ska halten av NO2 vara så låg som 40 mikrogram per m3 luft? Dvs 0.04 ppm. I gruvor där en del människor arbetar ca 8 timmar om dagen under ett helt liv får det vara upp till 2 ppm NO2 i luften. LKAB:s gruvarbetare har utmärkt hälsa.

    Om man vill ha låga halter av både sot och NO2 samt av giftiga cancerogena kolväten från stadsbussar som kör sakta genom staden pga rödljus, bilköer, etc. så borde man istället kräva att de körs på ultrarena syntetiska dieseldrivmedel, GTL, BTL eller HVO, enligt den EU-gemensamma tekniska standarden EN15940.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)