Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT håller igång OS

En av BRT Rios ledbussar vid plattformen på en av systemets 102 stationer. Foto: Paul van Doninck.

En av BRT Rios ledbussar vid plattformen på en av systemets 102 stationer. Bussen har chassi från Volvo och kaross från brasilianska Neobus. Foto: Paul van Doninck.

Inför OS i Rio de Janeiro har staden byggt ut ett BRT-system för att skapa en mycket kapacitetsstark kollektivtrafik (BRT = Bus Rapid Transit). Under helgen transporterades omkring 328 000 människor med BRT Rios särskilda OS-trafik: på lördagen 163 000 passagerare och på söndagen 165 000. Det motsvarar 72 procent av antalet resenärer på vardagar på de två aktuella BRT-korridorerna, Transoeste och Transcarioca. Dessutom finns en tredje korridor, Transolimpica.

BRT Rio har en vanlig vardag omkring 430 000 passagerare och trafikeras av 320 ledbussar som betjänar 102 stationer.

På plats i Rio finns också svensken Paul van Doninck, till vardags medarbetare på Jernhusen där han inte minst arbetar med terminalfrågor. Han är i Rio som volontär i OS´ funktionärsstab och rapporterar från Rio att det utbyggda kollektivtrafiksystemet har en viktig roll i OS. Resor mellan centrala Rio och vissa förorter som tidigare tog i genomsnitt 2,5 timmar tar nu med BRT Rio 50 minuter.

Här är några bilder på BRT Rio, samtliga med Paul van Doninck som fotograf.

BRT-systemet i Rio de Janeiro är het separerad från övrig trafik.

BRT-systemet i Rio de Janeiro är het separerad från övrig trafik.

En av BRT-bussarna i Rio kör in på den exklusiva bussvägen.

En av BRT-bussarna i Rio kör in på den exklusiva bussvägen.

Tät BRT-trafik.

Tät BRT-trafik.

En av BRT Rios Volvo/Neobus ledbussar för BRT-trafik.

En av BRT Rios Volvo/Neobus ledbussar för BRT-trafik.

 

 

 

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)