Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Ändrad yrkestrafiklag kan krossa bussföretag

Anna Grönlund, branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag: Ändrad yrke4strafiklag gör dåligt situation ännu värre. Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd, Sveriges Bussföretag: Ändrad yrke4strafiklag gör dåligt situation ännu värre. Foto: Ulo Maasing.

De ändringar i yrkestrafiklagen som Transportstyrelsen vill genomföra innebär att dagens mycket dåliga situation blir ännu värre. Det skriver Sveriges Bussföretag till Näringsdepartementet. ”Det finns uppenbara risker med att Transportstyrelsens förslag legitimerar en ännu hårdare, och ännu mer orimlig tillämpning”, skriver Sveriges Bussföretag. Transportstyrelsen vill att om en enskild förare bryter mot lagar och förordningar om yrkestrafik, exempelvis kör- och vilotider, ska det vägas in när hela företaget bedöms av myndigheten.

Sveriges Bussföretag går hårt åt Transportstyrelsen. Man menar att förslaget till ändrad yrkestrafiklag ”ytterligare legitimerar en osund praxis som tillämpas av Transportstyrelsen”.

– Konsekvenserna av överträdelser som begås av förare i transportföretagens verksamhet är för närvarande mycket oproportionerliga då de innebär att företaget kan förlora sitt trafiktillstånd och/eller trafikansvarig inte längre kan kvarstå som trafikansvarig. I den tillämpning av regelverken som Transportstyrelsen hittills gjort finns många exempel på företag som straffats orimligt hårt enligt ovan till följd av överträdelser som förare gjort, skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund till regeringen.

Istället vill bussföretagen att det snarast måste slås fast rent juridiskt att det ska finnas möjlighet för Transportstyrelsen att varna företag vid överträdelser av kör- och vilotidsreglerna istället för som nu då sanktionsavgifter är det enda förekommande instrumentet.

Transportstyrelsen har själv föreslaget i egen utredning att det bör övervägas att införa ett system med varningar, påpekar Sveriges Bussföretag.

– Ett ifrågasättande av trafiktillståndet måste vara sista steget, skriver man och hävdar att reglerna nu tillämpas på ett sätt som är orimligt och alldeles för trubbigt. Om lagförslaget genomförs kan det tvinga bussföretag att lägga ner verksamheten.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)