Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Expressbussjätte köper stor konkurrent

Den tyska postens expressbussföretg Postbus…

Den tyska postens expressbussföretg Postbus…

Strukturförändringarna på den kontinentala expressbussmarknaden fortsätter. Giganten FlixBus, som sedan några månader även kör i Sverige, köper nu en av sina stora konkurrenter i Tyskland, Postbus. Företaget ägs av Deutche Post DHL.

…förvärvas av snabbväxande expressbussjätten FlixBus. Foto, båda bilderna: Ulo Maasing.

…förvärvas av snabbväxande expressbussjätten FlixBus. Foto, båda bilderna: Ulo Maasing.

Från den 1 november ska Postbus trafik integreras med FlixBus genom FlixBus´ boknings-, mobilitets- och marknadsföringsplattform. Enligt FlixBus är ett av syftena med affären att nå nya kundgrupper inom de båda företagens kärnaffärer.

FlixBus´ produkter kommer mnot årsskiftet att distribueras genom Deutsche Posts partners i detaljhandeln. Samtidigt kommer Deutsche Posts produkter att marknadsföras genom FlixBus´ kanaler.

I ett pilotprojekt har Deutsche Post redfan testat paketleveranser över dagen med expressbussar mellan Hamburg och Wien.

– Tillsammans med FlixBus analyserar vi nu hur vi kan utvidga den här överdagen-tjänsten via den långväga busstrafiken och etablera den på logistikmarknaden, säger Joachim Wessels, vd för Deutsche Post Mobility.

FlixBus etablerades när den tyska marknaden för långväga busstrafik avreglerades 2013 och trafikerar idag 900 destinationer i 20 länder i Europas största expressbussnät. Postbus trafikerar 120 destinationer i Tyskland med grannländer.

Efter av regleringen 2013 har den tyska expressbussmarknaden formligen exploderat men lönsamheten för företagen har varit svajig. FlixBus hade i fjol 20 miljoner passagerare över hela Europa och räknar i år med en 50-procentig tillväxt till 30 miljoner passagerare.

Tidigare i sommar förvärvade FlixBus Stagecoachägda megabus.com:s verksamhet på kontinenten.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)