Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Finska elbussar tar över i Köpenhamn

En av Köpenhamns nya elbussar på linje 3A gör sig klar för snabbladdning på ändstationen vid S-tågstationen Nordhavn. Foto: E.on.

En av Köpenhamns nya elbussar på linje 3A gör sig klar för snabbladdning på ändstationen vid S-tågstationen Nordhavn. Foto: E.on.

Danmark och Köpenhamn fick på tisdagen sina första snabbladdade elbussar.  Bussarna är tillverkade av finska Linkker och laddas dels i depå nattetid, dels vid ändhållplatserna under dagen. Elbussarna kör med den teknologi som alla Köpenhamns bussar kommer att använda om 10 – 15 år om stadens överborgmästare Frank Jensen (S) får som han vill.

– Elbussarna ser ut att vara det överlägset bästa alternativet till dieseldriven kollektivtrafik. De varken bullrar, förorenar eller släpper ut koldioxid. En övergång till 100 procent elbussar betyder renare luft och mindre buller och för Köpenhamn ett viktigt steg närmare målet att år 2025 bli världens första koldioxidneutrala huvudstad, säger Frank Jensen.

De två nya elbussar som nu testas i Köpenhamn avlöser två kinesisktillverkade batteribussar från BYD som enbart har laddats nattetid i depå och som trafikhuvudmannen i Köpenhamn, Movia, konstaterade var tunga och där batterierna tog plats som annars hade kunnat utnyttjas för passagerar4e. Men Moviachefen Dorthe Nøhr Pedeersen ångrade inte försöket.

– Vi lärde oss en hel del i samband med testet av de kinesiska elbussarna, så pengarna var inte bortkastade, sa Nøhr Pedersen i samband med invigningen av de nya elbussarna.

De nya bussarna från Linkker har pantograf, strömavtagare, på taket. Förutom laddning i depå nattetid sker snabbladdning vid ändhållplatserna på 2 – 3 minuter. Skulle det knipa kan bussarna på en laddning utan problem köra linjen tur och retur och hoppa över laddningen på ena ändhållplatsen.

Bussarna kör helt på grön el som produceras av danska vindkraftverk och levereras av E.on. Energiförbrukningen är 1,05 kWh/kilometer. Det egna batteriet har en kapacitet på 55 kWh och laddstationen har en kapacitet på 300 kW.

Bussarna har en kapacitet på 38 sittande och 42 stående passagerare. Laddstationerna levereras av holländska Heliox.

Liksom i Sverige beskattas el för busstrafik mycket hårdare i Danmark än i Sverige. Tidigare har Siemens räknat ut att kostnaden för att byta ut alla bussar i Köpenhamn mot elbussar skulle vara 68 miljoner danska kronor om året. Om den särskilt tunga elavgiften lättas skulle kostnadsskillnaden falla till 19 miljoner danska kronor.

– Det är helt orimligt att avgifterna ppå elbussar öär 200 gånger högre än på S-tåg (pendeltågen i Köpenhamn) och spårväg. Därför har jag också vänt mig till regeringen och bett dem att se på elavgifterna så att det inte är räkningen från staten som lägger krokben för att vi ska få en grönare stad, säger Frank Jensen.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)