Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kritik mot gratisresor för Trosabussens resenärer

Otillbörligt gynnad buss? Foto: Ulo Maasing.

Otillbörligt gynnad buss? Foto: Ulo Maasing.

När Södertäljebron på E4:an skadades i slutet av juni slog det hårt även mot busstrafiken över bron, främst Flygbussarnas linje mellan Stockholm och Skavsta samt Trosabussen mellan Stockholm/Liljeholmen och Trosa. Linjen körs av Åkerbergs Trafik på helt kommersiell grund. Efter brohaveriet kom Åkerbergs Trafik och Länstrafiken i Sörmland överens om att pendlare med Trosabussen utan extra kostnad fick använda sina kort även på länstrafikens linje 802 mellan Södertälje och Trosa. Nu har möjligheten stoppats.

Uppgörelsen var gratis för Åkerbergs Trafik, men en invånare i Trosa begärde att lagligheten i denna skulle prövas. Kommuninvånaren ansåg att det allmänna påtog sig att kostnadsfritt öka kundnöjdheten för det privata bussbolaget, skriver Södermanlands Nyheter.

Efter anmälan upphörde överenskommelsen den 11 juli, trots att broproblemen fortfarande finn kvar, åtminstone till början av september.

Samtidigt har frågan väckts om det korrekta i en annan, liknande överenskommelse mellan Trosa kommun och Trosabussen. Sedan våren 2014 får nämligen de som har pendelkort på Trosabussen åka gratis med länstrafikens bussar inom Trosa kommun. Kommunen önskade nämligen att de gymnasieelever som åker med Troabussen skulle kunna fortsätta inom Trosa på sina kort.

Ingen av uppgörelserna finns skriftligt dokumenterad, inte heller beslutet att låta den ena uppgörelsen sluta gälla den 11 juli.

– Skulle vi, eller skulle någon instans komma fram till att det här är otillbörligt gynnande ska vi naturligtvis inte ha det så. Hade det varit så att det funnits andra bussbolag med motsvarande trafik hade det kanske också varit annorlunda,säger Oskar Jonsson, chef för strategisk utveckling på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet till Södermanlands Nyheter.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)