Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljonböter för länstrafikbolag

Länstrafikbolagen i Västerbotten och Västernorrland döms till 3,6 miljoner i böter efter fyra års rättsliga turer. Foto: Ulo Maasing.

Länstrafikbolagen i Västerbotten och Västernorrland döms till 3,6 miljoner i böter efter fyra års rättsliga turer. Foto: Ulo Maasing.

Efter fyra års rättsliga turer har förvaltningsrätten i Umeå nu dömt länstrafikbolagen i Västerbotten och Västernorrland att att böta 1,9 respektive 1,7 miljoner  kronor för att man struntade i att annonsera ut en upphandling av biljetthanteringssystem.

Bakgrunden är att de båda länstrafikbolagens leverantör av biljettsystem, CPT Nordic, gick i konkurs senhösten 2008. Fara erbjöd sig att hålla liv i systemet, men meddelade senare med kort varsel att åtagandet var begränsat.

För länstrafikbolagen blev det bråttom att lösa situationen. Man räknade med att en regelrätt upphandling skulle ta två år. Om Fara skulle få affären skulle det hela gå mycket snabbare, samtidigt som man skulle kunna använda den gamla hårdvaran, vilket i sin tur skulle spara pengar.

Konkurrensverket godtog inte de båda länstrafikbolagens argument att det hela var så brådskande att man inte hann med en vanlig upphandling och krävde de båda länstrafikbolagen på 3,6 miljoner kronor i böter, eller upphandlingsskadeavgift som det egentligen heter. Länstrafikbolagen överklagade hos förvaltningsrätten och fick domstolen med sig.

Förvaltningsrätten ansåg att länstrafikbolagen inte rimligen borde ha kunnat förutse att leverantören kunde komma att agera på det sätt som skedde. Därför, menade förvaltningsrätten, hade de båda länstrafikbolagen rätt att direktupphandla nya biljetthanteringssystem med hänvisning till undantaget för synnerlig brådska i lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF).

Konkurrensverket stod på sig och överklagade till Kammarrätten i Sundsvall. Den högre domstolen gick på Konkurrensverkets linje och ansåg att länstrafikbolagen i Västerbotten och Västernorrland vid sina direktupphandlingar av biljettsystem inte kunde åberopa ”synnerlig brådska”.

Eftersom förvaltningsrätten i sin tidigare prövning av målen inte hade prövat länstrafikbolagens övriga invändningar mot Konkurrensverkets beslut bestämde kammarrätten att målen skulle skickas tillbaka till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning. Det är den domen från förvaltningsrätten som nu har kommit sedan Högsta förvaltningsdomstolen nekat att ta upp ett överklagande från länstrafikbolagen.

Resultatet är att de båda länstrafikbolagen döms att betala de böter som Konkurrensverket krävde dem på redan för fyra år sedan.

– Vi gjorde det vi ansåg var rätt i stunden, säger Harriet Söder, vd för länstrafiken i Västerbotten till SR P4 Västerbotten.

Och hon utesluter inte att länstrafikbolagen överklagar domen.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)