Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny brakförlust för Arriva

Arriva Sverige gjorde i fjol en ny brakförlust. Foto: Arriva/Lasse Burell.

Arriva Sverige gjorde i fjol en ny brakförlust. Foto: Arriva/Lasse Burell.

Arriva Sverige gjorde förra året en ny brakförlust, även om resultatet för 2015 är bättre än för de två föregående åren. Företaget, som ägs av tyska Deutsche Bahn, redovisar för 2015 ett rörelseresultat på -150 miljoner kronor. Ägarna har under året pumpat in ytterligare 155 miljoner kronor i koncernbidrag till Arriva Sverige. Det framgår av bolagets årsredovisning som nyligen kom in till Bolagsverket.

Arriva Sveriges omsättning år 2015 uppgick till 2,46 miljarder, en ökning från 2,42 miljarder år 2014 och 2,35 miljarder 2013.

Resultatet efter finansiella poster blev i fjol -179,8 miljoner. År 2014 var det -221,6 miljoner.

Företagets styrelse och vd har samtidigt belönat sig själva med att höja sina ersättningar från 2014 till 2015 med 25 procent.

Sedan 2013 arbetar Arriva Sveriges styrelse med en femårsplan för att ta bolaget till ett positivt resultat. Styrelsen håller enligt årsredovisningen fast vid att samtliga trafikkontrakt är eller kommer att bli lönsamma under kontraktsperioderna.

Rörelseresultatet med ett minus på 150 miljoner kronor är visserligen en halvering av förlusten jämfört med katastrofåret 2013 då Arriva Sverige redovisade ett rörelseresultat på –327 miljoner kronor. Men samtidigt innebär Arrivas fortsatta förluster att man på tre år har gått med totalt 654 miljoner kronor i förlust.

Rörelseresultatet under de senaste fem åren, det vill säga 2011 – 2015 har sett ut så här i miljoner kronor:
2011: +  76 000
2012: +  17 000
2013: – 326 647
2014: – 177 651
2015: – 150 024

Den enorma förlusten 2013 var till stor del ett resultat av Arrivas fiaskoartade trafikstart i norra Storstockholm. Hösten/vintern 2012/2013 tog man över huvuddelen av busstrafiken där liksom trafiken på Roslagsbanan. Resenärerna fick uppleva ett sammanbrott i trafiken av ett slag som aldrig förr i svensk kollektivtrafik.

Arriva hade helt räknat fel på hur komplex trafiken var och lagt ett alltför lågt bud på den.

Sammanbrottet 2013 ledde också till det största vite som ett trafikföretag i Sverige någonsin har fått betala till sin uppdragsgivare, 174 miljoner kronor.

Problemen ledde till att Arriva Sverige i praktiken var konkursmässigt i augusti 2013. Kassan var tom och aktiekapitalet förbrukat. Men företaget räddades då av garantier från ägarna, statliga tyska Deutsche Bahn.

Våren 2014 pumpade Arrivas moderbolag in 740 miljoner kronor i Arriva Sverige som koncernbidrag vilket återställde det egna kapitalet och säkrade fortsatt drift. Under 2015 fick man så ytterligare ett koncernbidrag på 155 miljoner kronor.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)