Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad omsättning, minskad lönsamhet för snabbväxande bussjätte

KR Trafik är ett av företagen i Bjlrks & Byberg-koncernen. Foto: Ulo Maasing.

KR Trafik är ett av företagen i Bjlrks & Byberg-koncernen. Foto: Ulo Maasing.

På kort tid har Björks & Byberg AB vuxit till en av de verkligt stora aktörerna i svensk bussbransch. Tidigare i sommar köpte man Lindbergs Buss i Örebro och har därmed cirka 900 fordon och drygt 1700 medarbetare. Men redan innan den affären var Björks & Byberg stort – och lönsamt. Rörelseresultatet för 2015 blev en vinst på 39,2 miljoner. Då hade ändå koncernens bussförsäljning, främst av VDL, varit på en mycket lägre nivå än året innan. Det framgår av koncernens årsredovisning som nu har blivit offentlig.

Omsättningen ökade från 949,6 miljoner år 2014 till 1 325,5 miljoner förra året. Samtidigt minskade rörelseresultatet från 49,1 miljoner till 39,2 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster blev 30,1 miljoner (43,3 miljoner år 2014)

Det är koncernens försäljningsbolag för bussar, VDL Bus & Coach Nordic, som har haft en svagare utveckling än under 2014. Det beror i sin tur på att fjolåret präglades av betydligt färre trafikstarter för upphandlad busstrafik än året innan. Marknaden krympte alltså. De ibland stora svängningarna av marknadens storlek berör alla bussleverantörer. Den största delen av bussmarknaden utgörs nämligen av bussar för kollektivtrafik vilket gör att de offentliga trafikupphandlingarna har en stor effekt på marknadens storlek, år från år.

VDL Bus & Coach Nordic är generalagent för VDL bussar i Sverige, Norge och Finland.

Rörelseresultatet för VDL Bus & Coach Nordic blev 2014 4,4 miljoner och i fjol endast 200 000 kronor. Efter finansiella poster blev resultatet 61 000 kronor, jämfört med 4,2 miljoner år 2014.

På Björks & Byberg tröstar man sig med att ordernivån för det här året är högre. I årsredovisningen betonar företagsledningen också att koncernen har valt att investera mycket i kunskap och resurser kring elfordon.

– Det är en förutsättning för att kunna leverera framtidens fordonspark, slår företagsledningen fast.

Själva busstrafiken kördes i fjol i dotterbolagen Björks Buss, VS & Perssons Bussar, Siljan Buss, Klövsjö-Rätan Trafik (KR Trafik) samt Weidermans Buss. Dessutom ingår i koncernens bussdrift även Buss och Taxilogistik i Sverige som konkurrerar med Transdevägda Bussakuten om att köra ersättningstrafik för tråg, båt och flyg. Största uppdragsgivare är SJ AB som man har ett löpande 12-månaders kontrakt med.

Dessutom ingår i koncernen en fastighetsrörelse som håller bussverksamheten med fastigheter i Sandviken, Enköping, Västerås och Hallstahammar.

Koncernens snabba tillväxt visas tydligt av att man på tre år nästan tredubblat omsättningen, från 488,4 miljoner år 2013 till fjolårets 1,3 miljarder.

Björks & Byberg ägs till 46 % av Byberg & Nordin Busstrafik, 30 % av Alan Björk, 19 % sv Gottne Invest samt 5 % av MB Smart Solutions.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Byberg&Nordin ABs ( som är huvudägare) omsättning/resultat ingår inte i dessa siffror. Ytterligare ca 280 msek i omsättning och 28msek i resultat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)