Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Positivt för skånska elbussar efter lyckat försök i Landskrona

Håller vad den lovade. Erfarenheterna från det treåriga försöket med en slideinbuss i Landskrona är goda. I försöket har man använt en trådbuss från Solaris som har ett kraftfullt batteripaket. Här är bussen inför leveransen till Landskrona år 2013. Foto: Solaris.

Håller vad den lovade. Erfarenheterna från det treåriga försöket med en slideinbuss i Landskrona är goda. I försöket har man använt en trådbuss från Solaris som har ett kraftfullt batteripaket. Här är bussen inför leveransen till Landskrona år 2013. Foto: Solaris.

Projektet med en så kallad slideinbuss i stadstrafiken i Landskrona har visat sig så lyckat att det öppnar för en utökad satsning på elbussar i Skåne, skriver Helsingborgs Dagblad. Projektet startade 2013 och visar att batteriet efter tre års drift inte visar någon märkbar förslitning.

– Det innebär att det kan fungera i många år till, kanske i tio år, säger Klas Sörensson, fordonsansvarig på Skånetrafiken till tidningen.

Den buss, tillverkad av polska Solaris, som har använts i försöket är den första och hittills enda i Sverige med slideinteknik. Bussen har delvis använt sig av infrastrukturen för den befintliga trådbusslinjen i Landskrona, men också kört utanför denna.

Slideinbussen är utrustad med en automatisk in- och urkoppling av strömavtagaren, pantografen, kompletterad med ett kraftfullt batteripaket. Batteriet laddas när bussen kör under trådbussarnas luftledning och i övrigt kör bussen på kraft från batteriet.

Amsterdam planerar en liknande lösning när man de närmaste åren ska elektrifiera hela det kommunala bussnätet. Där ska man dock hämta kraft från spårvägens luftledningar.

Men det är inte att bussen har utnyttjat trådbussarnas infrastruktur som är det väsentligaste i sammanhanget. Det treåriga försöket i Landskrona visar att batteritekniken håller och öppnar för en utökad satsning på elbussar.

– Ingen kunde tidigare berätta hur länge batterierna håller. Sådana här försök har tidigare ofta stupat på att batterierna inte har mått bra. Det vi har gjort i Landskrona visar att det faktiskt fungerar, säger Klas Sörensson till Helsingboirgs Dagblad.

Han pekar på att ett nytt batteri har en prislapp på omkring 200 000 kronor. Därför måste batteriet ha en lång livslängd för att tekniken ska vara ekonomiskt försvarbar. Den långa livslängden förklaras av en ny och mer förfinad teknik vid laddning och tömning av litiumbatteriet.

Landskrona är inte ensamt i Skåne med elbusstrafik. I Ängelholm pågår provdrift med batteribussar från kinesiska BYD som laddas nattetid i depå och i Malmö ska en satsning på elbussar presenteras under hösten.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)