Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samma laddning för Solaris och Volvo

Siemens har utvecklat laddsystem för elbussar för Hamburgs unika linje 109 där både batteribussar från Solaris och elhybrider från Volvo går i trafik. Foto: Hochbahn.

Siemens har utvecklat laddsystem för elbussar för Hamburgs unika linje 109 där både batteribussar från Solaris och elhybrider från Volvo går i trafik. Foto: Hochbahn.

Ett och samma system för snabbladdning av Solaris batteribussar och Volvos elhybridbussar  och fullelektriska bussar har tagits fram av Siemens. Först ut att använda lösningen är lokaltrafiken i Hamburg, Hamburger Hochbahn, på stadens unika busslinje där man utvecklar nya, tekniska lösningar, innovationslinje 109. Att infrastrukturen för laddning kan användas för bussar av olika tillverkare gör att operatören inte är låst till en speciell bussleverantör utan kan låta olika tillverkare av elbussar konkurrera med varandra.

Hochbahn har nyligen tagit emot tre batteridrivna Solaris Urbino stadsbussar som satts i trafik på linje 109. Bussarna kommer att använda samma laddstationer som har använts av de elhybridbussar som från Volvo som går i trafik på samma linje sedan slutet av 2014.

De tre Solarisbussarna är utrustade med laddutrustning från Siemens för snabbladdning. Lösningen harmoniserar också med den internationella standard som flera tillverkare av elbussar och infrastruktur har enats om.

Linje 109 har två laddstationer vid vardera ändhållplatsen så att två bussar kan laddas samtidigt. Kapaciteten är 300 kW och laddtiden uppges till sex minuter.

Läs mer om Hamburgs unika innovationslinje här!

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)