Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL lanserar elektrisk midibuss

VDL:s nya fullelektriska MidBasic Electric har premiär på IAA-mässan i Hannover. Foto: VDL.

VDL:s nya fullelektriska MidBasic Electric har premiär på IAA-mässan i Hannover. Foto: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL Bus & Coach lanserar en fullelektrisk midibuss på IAA-mässan i Hannover i slutet av september. Bussen, VDL MidBasic Electric är byggd på Mercedes-Benz Sprinterchassi där VDL har ersatt dieseldrivlinan med en helt elektrisk drivlina. VDL har utvecklat bussen tillsammans med det österrikiska företaget Kreisel.

Som främsta användningsområde för MidBasic Electric anger VDL trafik på mindre belastade linjer i glest befolkade områden, men den kan också användas som färdtjänstbuss eller flexlinjebuss.

Elmotorerna har en effekt på 120 – 150 kW och batterierna är enligt VDL extremt lätta: 4,6 kilo/kWh. Med en kapacitet på 72, alternativt 92 kWh uppges räckvidden till 200 – 300 kilometer. Batterierna är monterade under bussgolvet och stjäl följaktligen inget utrymme inne i bussen. Fordonets tyngdpunkt är låg tack vare batteriernas placering.

VDL uppger att räckvidden är oförändrade 200 – 300 kilometer, även vid stark kyla. Detta på grund av hur man har löst temperaturregleringen av de vätskekylda batterierna. Snabbladdning är möjlig, men bussen kan också använda laddstationer för personbilar vilket gör att behovet att anlägga särskild infrastruktur för bussen är minimalt.

På IAA-mässan i Hannover den 22 – 29 september kommer VDL att visa bussen dels i sin monter, dels utomhus där det också finns möjlighet till provkörning.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)