Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo sänker sig automatiskt

VolvoIAA

Volvo 9900 har sedan i vintras kunnat fås med VDS, Volvo Dynamic Steering. På IAA-mässan lanserar Volvoi VDS äv en för stads- och regionalbussar. Samtidigt kommer ny teknik till turistbussarna. Foto: Volvo Bussar.

Volvo kommer på den stora IAA-mässan i Hannover i september att presentera en rad tekniska nyheter på bussidan, även om man inte har aviserat någon ny bussmodell. Flera nya hjälpmedel för ökad säkerhet och minskad bränsleförbrukning lanseras. Bland annat lanserar Volvo en dynamisk nivåsänkning som gör bussen två centimeter lägre vid hastigheter över 80 kilometer i timmen. På mässan kommer Volvo också att visa  sitt program av elektrifierade tolvmeters stadsbussar.

Fyra bussar kommer Volvo att ha i sin monter. Förutom en treaxlig Volvo 9900 kommer den svenska busstillverkaren att visa stadsbussen Volvo 7900 som dieselhybrid och elhybrid (inklusive laddstation) och naturligtvis även i fullelektrisk version.

Men även om Volvo inte har några nya bussmodeller att visa upp kommer det att finnas flera intressanta nyheter i Volvomontern på IAA.

En av dessa är en helt nyutvecklad dynamisk nivåreglering för turistbussar,  Dynamic Chassis Lowering (DCL). Den kan fås på turistbussmodellerna Volvo 9500, Volvo 9700 och Volvo 9900 och innebär att chassi och kaross automatiskt sänks 20 millimeter vid hastigheter över 80 kilometer i timmen. Därmed minskar luftmotståndet, vilket i sin tur ger en lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.

Ytterligare en nyhet som minskar bränsleförbrukningen, samtidigt som den ökar komforten för resenärerna är Volvos nya I-See för Volvo 9700 och Volvo 9900. Bussar som är utrustade med I-See kan, när färden går på sträckor med uppförs- och nerförsbackar, lagra topografiska data för sträckan i bussens egen databas. Nästa gång bussen körs samma sträcka använder systemet denna information och optimerar växelval, acceleration och inbromsningar. Såväl bränsleförbrukning som utsläpp av koldioxid minskar.

En ny generation av Volvo I-shift växellåda kommer också att presenteras i Hannover, I-Shift AT2412F. Det är en tolvväxlad automatlåda som också kan manövreras manuellt. I turistbussarna 9700 och 9900 kan I-shiftlådan kombineras med en ny oljeförvärmare som ser till att oljan i växellådan alltid har rätt temperatur. Oljeförvärmaren är särskilt tänkt för bussar som kör i områden med sträng vinterkyla och ska ge bättre smörjning och mindre slitage.

På säkerhetssidan lanserar Volvo Bussar ett helt nytt hjälpmedel för att göra tillvaron säkrare för fotgängare och cyklister, alltså de mest oskyddade trafikanterna. Det nya systemet har man döpt till Pedestrian & Cyclist Detection. Enligt Volvo bidrar systemet till högre säkerhet för oskyddade trafikanter, framför allt vid övergångsställen och busshållplatser i de centrala delarna av städer.

Med en signal talar systemet om för andra trafikanter att en buss närmar sig. Om olycksrisken kvarstår tutar bussen med signalhornet, samtidigt som bussföraren varnas både akustiskt och visuellt. Systemet kommer att införas stegvis från nästa år. Först ut blir stadsbussen Volvo 7900 och linjevagnen Volvlo 8900.

Efter att ha lanserat sitt nya styrsystem VDS (Volvo Dynamic Steering) på bussmässan Busworld i Kortrijk i fjol och sedan dess erbjudit den på sina turistbussar kommer man nu också att kunna få systemet på stadsbussen 7900 och linjebussen 8900.

IAA hålls i Hannover den  22 – 29 september.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)