Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriskt, gratis och förarlöst med Keolis

De bussar som körs av Keolis i projektet med förarlösa bussar kommer från franska Navy som också har tagit bilden.

De bussar som körs av Keolis i projektet med förarlösa bussar kommer från franska Navy som också har tagit bilden.

Buss- och tågoperatören Keolis invigde på fredagen sin första förarlösa, helt elektriska busslinje. Det skedde i samarbete med den franska staden Lyon Lyonregionens trafikhuvudman Sytral. Satsningen har döpts till Navly, där de tre första bokstäverna står för Navya som  har utvecklat de minibussar som används i trafiken. De två sista bokstäverna står för Lyon. De förarlösa och nästan ljudlösa bussarna ska köra på vanliga gator i staden. Den reguljära trafiken börjar denna måndag.

Navly ska komplettera den traditionella, befintliga kollektivtrafiken i Lyon, det vill säga bussar, tunnelbana och spårväg. Men Navly ska också kopplas samman med andra transportslag som är under snabb utveckling som cykelpooler och bilpooler. Företaget Navly ägs av Keolis och fordonens tillverkare Navya. Syftet med företaget är att skapa kollektivtrafiksystem som bygger på autonoma, självkörande fordon.

Projektet i Lyon bygger på ett nära samarbete mellan offentliga och privata aktörer och har som mål att erbjuda resenärerna helt nya tjänster med fokus på hållbar utveckling, mobilitet, minskad energiförbrukning och miljöpåverkan samt bättre livskvalitet. Än så länge handlar det om ett långtidsförsök, men parterna har siktet inställt på permanent trafik.

Syftet med Navly är inte att resenärerna ska åk långa sträckor med de förarlösa bussarna. Istället ska dessa ta hand om den första eller sista sträckan på en kilometer eller lite mer. Det gör det möjligt för resenären att med traditionell kollektivtrafik i kombination med Navly komma mycket närmare sitt resmål.

Navly ska trafikera en slinga på 1,35 kilometer i särskild utvald stadsdel i Lyon, Confluence.

Confluence är en stadsdel där man redan tidigare har satsat på låg miljöpåverkan och effektiv energianvändning. Den franska regeringen har utsett Confluence till ”ekostadsdel”, Världsnaturfonden har klassat den som en hållbar stadsdel och området har även fått ett europeiskt pris för energieffektiva byggnader.

Två bussar ska köra trafiken. Att resa med de förarlösa bussarna kostar inget. Längs slingan stannar bussarna vid fem hållplatser. Trafiken är igång från 7.30 på morgonen till 19 på kvällen och i högtrafik går bussarna var tionde minut.

De bussar som används, Navya Arma, är helt eldrivna och kan ta upp till femton personer, varav elva sittande. Även om bussarna är självkörande kommer de att vara bemannade med en företrädare från tillverkaren som ska vara en garant för säkerheten och kunna svara på frågor från passagerarna.

Eftersom bussarna är autonoma saknar de såväl ratt som pedaler. De är utrustade med en rad olika, avancerade sensorer som håller koll på omgivningen. Toppfarten är 45 kilometer i timmen, men under testperioden i Lyon kommer den att vara begränsad till 20 kilometer i timmen.

Här är en kort video om projektet i Lyon:

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)