Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar till Bromma vässar konkurrensen i luften

Flygbolaget BRA startade på måndagen sin första busslinje – en elbusslinje mellan Bromma flyugplats och Arenastaden i Solna. Foto: Ulo Maasing.

Flygbolaget BRA startade på måndagen sin första busslinje – en elbusslinje mellan Bromma flyugplats och Arenastaden i Solna. Foto: Ulo Maasing.

En elbusslinje mellan jobbet och flyget är det senaste marknadsgreppet från flygbolaget BRA och ett sätt att vässa konkurrensen med SAS och Norwegian i fighten om flygresenärerna. På måndagen hade BRA premiär för sin nya busslinje mellan Bromma flygplats och Arenastaden i Solna där bland annat Mall of Scandinavia och Friends Arena ligger. Linjen är dessutom den andra elbusslinjen i Storstockholm – båda drivs privat utan engagemang från SL.

BRA (det vill säga tidigare Malmö Aviation och Sverigeflyg) har startat linjen på initiativ av företag i Arenastaden. Där ligger en rad stora företag med tusentals anställda som reser mycket i tjänsten, främst inrikes. Bland de företag som är lokaliserade till Arenastaden finns Vattenfall, Svenska Spel, Telia och SEB:s nya huvudkontor. Enbart de två senare sysselsätter omkring 9 500 medarbetare.

Linjen körs med två Iveco/Rosero eldrivna  midibussar med plats för 20 sittande och 11 stående passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Linjen körs med två Iveco/Rosero eldrivna midibussar med plats för 20 sittande och 11 stående passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Företagen har ansett att  kollektivtrafiken mellan Arenastaden och Bromma flygplats inte har räckt till för deras behov, i synnerhet som flera av storföretagen inte vill att deras medarbetare åker taxi på tjänsteresorna.

De båda elbussarna ägs och körs av Ekmanbuss som i sin tur är underleverantör till Björks buss som har iuppdraget från BRA. Foto: Ulo Maasing.

De båda elbussarna ägs och körs av Ekmanbuss som i sin tur är underleverantör till Björks buss som har uppdraget från BRA. Foto: Ulo Maasing.

–  Vi har många kunder som flyger med oss och som ska ta sig till arbete på företag i Arenastaden. För dem har det varit krångligt att transportera sig från flygplatsen och kollektivtrafiken har inte alltid räckt till.

– Vi är glada att kunna hjälpa dem genom att starta en busslinje som innebär att alla som ska mellan Arenastaden och Bromma flygplats inte bara kan ta sig fram enkelt, utan även helt utan utsläpp, säger Mikael Apelgard, försäljnings-och marknadschef hos BRA.

Linjen trafikeras av två elektriska Iveco/Rosero midibussar och trafiken körs av Ekmanbuss på uppdrag av Björks Buss. Bussarna har plats för 20 sittande och upp till 11 stående passagerare.

Trafiken är igång på vardagar och körs då med 17 turer i vardera riktningen. Förutom vid Bromma flygplats har linjen två hållplatser i Arenastaden. I övrigt finns inga mellanhållplatser, vilket gör att restiden kan hållas nere till normalt 20 minuter.

Det huvudsakliga trafikunderlaget är storföretagen i Arenastaden. Med dessa har eller kommer BRA att ha avtal. Även andra kan resa med busslinjen. Biljettpriset är då 99 kronor och det går att köpa biljett ombord med de vanligaste konto- och betalkorten. Senare kommer det även att vara möjligt att köpa biljett på BRA:s hemsida

I Arenastaden stannar elbusslinjen vid två hållplatser som man delar med SL:s bussar.

I Arenastaden stannar elbusslinjen vid två hållplatser som man delar med SL:s bussar.

Busstidtabellen är anpassad efter BRA:s flygtider och i högtrafik går bussarna med 20 minuters mellanrum. Eftersom busstrafiken byggs upp i direkt anslutning till BRA:s flyg kommer linjen att ha ett uppehåll cirka två timmar mitt på dagen. Då kan bussarna laddas så att de klarar hela trafiktiden.

Elmotorn är på 75 kW och batterierna tål åtminstone 3 000 laddningar. Vid normala förhållanden kan bussen köras i cirka sju timmar eller cirka 18 mil. Ett helt tomt batteri laddas fullt på fyra timmar.

BRA tar hela den ekonomiska risken för själva trafiken, medan Ekmanbuss har köpt de båda elbussarna och kör på ett avtal med fast ersättning.

På BRA räknar man inte med att busslinjen kommer att löna sig utan säger sig vara nöjda om den bär sina egna kostnader, även om man är beredd på ett minus. Men flygbolaget ser linjen som ett sätt att bredda sin marknad, samtidigt som man knyter många storkunder närmare till sig.

Vi har tidigare felaktigt uppgett att Flygbussarna skulle börja köra trafik Bromma  Arenastaden. Den uppgiften stämmer inte, och vi beklagar felaktigheten. Däremot är det riktigt att Flygbussarna planerar att starta ett nytt affärskoncept med småbussar och trafik dörr – dörr.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)