Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Flygbussarna nysatsar från dörr till gate

John Strand, Merresor, presenterade på tisdagen Flygbussarnas nya koncept Flygbussarna Door To Gate. Foto: Ulo Maasing.

John Strand, Merresor, presenterade på tisdagen Flygbussarnas nya koncept Flygbussarna Door To Gate. Foto: Ulo Maasing.

Flygbussarna lanserade på tisdagen på Persontrafikmässan i Göteborg ett helt nytt koncept, Flygbussarna Door To Gate. Man startar den 15 november med 30 bussar som ska köra helt anropsstyrt mellan Arlanda och valfria adresser i Storstockholm, men räknar med att relativt snart bygga ut produkten till att omfatta även Bromma flygplats en Landvetter i Göteborg.

– Vi vill kunna erbjuda en hållplats utanför varje dörr, förklarade John Strand, chef för Merresor, den kommersiella trafiken inom Transdev Sverige, i samband med att Flygbussarna Door To Gate lanserades på Svenska Mässan.

I trafiken kommer man inledningsvis att ha 30 Mercedes-Benz Sprinter med plats för nio passagerare som körs på HVO.

Resenären bokar och betalar via en särskild app som lanseras den 1 november. Bokning ska ske senast fyra timmar innan flygets avgång/ankomst och trafiken kommer att vara igång dygnet runt.

I trafiken kommer Flygbussarna Door To Gate att inledningsvis använda 30 Mercedes-Benz Sprinter med plats för nio passagerare.

I trafiken kommer Flygbussarna Door To Gate att inledningsvis använda 30 Mercedes-Benz Sprinter med plats för nio passagerare.

Priserna kommer att vara mycket konkurrenskraftiga gentemot taxi, men även Arlanda Express.

– Men vi ser privatbilarna som vår främsta konkurrent, inte andra kollektiva trafikmedel, säger John Strand till bussmagasinet.se

En resa från valfri adress i Stockholms innerstad till Arlanda kommer att kosta 289 kronor. Är man flera som reser från/till samma adress betalar endast en person fullt pris. Övriga medresenärer betalar endast 50 kronor per person.

Hela systemet med bokning, ruttplanering med mera sköts automatiskt. När bussen ska hämta resenärer på flera adresser läggs rutten upp av systemet så att bussen hämtar på flera adresser. Enligt John Strand ska dock ingen behöva åka en ”upphämtningsslinga” på mer än 15 – 20 minuter.

För några år sedan körde Flygbussarna under en kort tid trafik på mellan dörr och flygplats på ett snarlikt sätt under namnet Super Shuttle. Konceptet hade då utvecklats framgångsrikt i en rad nordamerikanska städer, men lyckades aldrig i Stockholm.

– Skälen till det var flera, säger John Strand.

– Varumärket var okänt, men nu använder vi Flygbussarnas väl etablerade varumärke. Kapaciteten var för liten, tio bussar mot de 30 som vi nu börjar med från start. Att vi nu har en appbaserad lösning istället för en manuell innebär också en jätteskillnad.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Hej!

    Även resor till Bromma liknande Arlanda?
    Hoppas!

    Mvh,
    S L Östlund

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)