Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Invandrare håller kollektivtrafiken rullande

Farbod Rezania, senior advisor på Svenskt Näringsliv: Utan invandrare stannar kollektivtrafiken.

Farbod Rezania, senior advisor på Svenskt Näringsliv: Utan invandrare stannar kollektivtrafiken.

Utan invandrare skulle svensk kollektivtrafik stanna av. I vissa regioner som Skåne är över hälften av alla förare i kollektivtrafiken utlandsfödda. Det konstaterar Farbod Rezania, senior advisor inom arbetsmarknad på Svenskt Näringsliv. Han konstaterar att inom kollektivtrafikbranschen har marknadsmekanismerna styrt och matchningen av tillgång och efterfrågan på medarbetare fungerat bra.

Under de senaste 10-20 åren har det skett en stor förändring inom kollektivtrafiknäringen, främst inom bussbranschen. I början av 2000-talet var ungefär en tiondel av alla anställda i kollektivtrafiken från ett annat land, idag är siffran ibland den femdubbla.

– Det är intressant att titta på därför att man tydligt kan se att den huvudsakliga kompetensförsörjningen inom busstrafiken sker genom invandrade personer. Det är lärorikt både ur ett samhälls- och marknadsperspektiv. Dels kan man se att branschen har haft en naturligt stor efterfrågan de senaste åren på grund av många pensionsavgångar men också en mycket expanderad kollektivtrafik. Dessutom har vi haft en hög invandring till Sverige vilket betyder att det blir fler som vill och behöver komma ut i arbete och söker sig dit jobben finns, säger Farbod Rezania.

Han säger att det ibland talas om att många som kommer till Sverige har högre utbildning med sig i bagaget från hemlandet och att det är en sorg att inte få möjligheten att utöva sitt yrke i det nya landet. Farbod Rezania är inte säker på att det behöver vara så. Han menar att det är många branscher som har svårt att rekrytera till lediga tjänster men inom bussbranschen verkar det inte vara ett problem.

– Att vara bussförare är ett bra jobb, och det är tillgängligt och relativt bra betalt. Många har inte råd att avvara flera år för att komplettera sin högre utbildning för att den ska anpassas efter svenska mått. Att utbilda sig till busschaufför tar ungefär sex månader och sedan kan du börja jobba och tjäna pengar. För många människor är det mest värdefullt.

– Många som kommer hit känner att det viktiga är att starta upp sitt nya liv och kunna försörja sig själva och sina barn. De offrar sina egna tänkta karriärer för barnens skull och för att livet inte blev som de trodde när de först utbildade sig i hemlandet. De startar om, hittar nya vägar, och är ändå nöjda, säger han.

I taxibranschen, däremot, är det annorlunda jämfört med bussbranschen. tt köra taxi är oftast inte ett arbete man ägnar sig åt hela livet, utan i arb etslivets mellanskeden.

– Taxijobbet fungerar som en plattform som du sedan kan utgå ifrån. Du kan jobba extra med att köra taxi medan du pluggar eller jobba en kortare tid medan du söker ett annat jobb. Det är större omsättning på taxiförare än på bussförare och man kan även säga att taxikörande kan vara en väg in i i bussföraryrket. Du övar upp ditt lokalsinne, din servicekänsla och även språket, säger Farbod Rezania.

Han medverkar i ett seminarium tisdag den 18 oktober kl 14.00 på Persontrafikmässan i Göteborg. Mässan pågår den 18-20 oktober.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Bra betalt!!! Ingångslön fast 23494 efter 8 års arbete 25887kr. Ob tillägg helg är36.14 samma om du jobbar natt. Vi har start och sluttider närsomhelst under dygnet äter även på olika tider.
    På mitt jobb muttras det jämt om dåliga löner oavsett i vilket land man är född i

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)