Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina ska köra när pendeln strular

När MTR tar över pendeltågstrafiken ska ersättningstrafiken köras av Nobina. Foto: DavidArthur/Wikimedia Commons.

När MTR tar över pendeltågstrafiken ska ersättningstrafiken köras av Nobina. Foto: DavidArthur/Wikimedia Commons.

Den 11 december tar Hongkongägda MTR över pendeltågstrafiken i Storstockholm och nu är det klart att Nobina ska köra ersättningstrafiken när pendeltågen inte fungerar normalt. De båda trafikföretagen har tecknat ett långsiktigt avtal som omfattar såväl planerade avstängningar i pendeltågstrafiken som akuta händelser.

Avtalet startar den 11 december 2016 och löper på tio år med option på fyra år därutöver. Avtalet fungerar som en ram där volymer och andra detaljer avgörs av infrastrukturens utveckling i Stockholmsregionen under de kommande åren.

– Att vi valt att samarbeta med Nobina beror på att vi tillsammans har kommit fram till ett kundorienterat och effektivt sätt att organisera och genomföra ersättningstrafiken, säger Dan Hildebrand, VD för MTR Pendeltågen.

Nobina har bred erfarenhet av att framgångsrikt köra ersättningstrafik. Ett exempel på detta är den gångna sommarens avstängningar i pendeltågstrafiken, då Nobina stod för huvuddelen av ersättningstrafiken. I avtalet med MTR ökar resurserna till ersättningstrafik för att kunna ge kunden en snabbare insats vid störningar i pendeltågstrafiken.

– Nobina kör idag busstrafik i alla väderstreck runt Stockholms innerstad på uppdrag av SL. Det ger oss bra förutsättningar att snabbt och effektivt hitta vägar för ersättningstrafik i tuffa lägen.

– Vi ser vårt samarbete med MTR som en viktig del för att säkra hela resan för våra gemensamma resenärer – oavsett om det handlar om passning mellan buss och tåg en vanlig dag eller om det handlar om att dimensionera ersättningstrafik vid störningar, säger Jan Boseaus, VD för Nobina Sverige AB.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)