Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu möjligt göra äldre bussar till Euro 6-klassade

SCRT-system reducerar de flesta luftföroreningar som är skadliga för hälsan. Bild: Eminox.

SCRT-system reducerar de flesta luftföroreningar som är skadliga för hälsan. Bild: Eminox.

Nu är det möjligt att eftermontera avgasutrustning som gör att Euro 4- och Euro 5-klassade bussar klarar utsläppskraven för Euro 6 sedan branschorganisationen Sveriges Bussföretag har lett ett projekt med det målet. Det innebär att de flesta bussar som körs på diesel eller HVO med äldre motorer kan skaffa en extra utrustning och därmed klara utsläppskraven för Euro VI. På den nyligen genomförda Persontrafikmässan visade två av tillverkarna den nya utrustningen.

Beslutet innebär att bussföretagen kan behålla och uppgradera bussar som endast är några år gamla, istället för att köpa helt nya fordon. Eftermontering ökar bussens livslängd, vilket också innebär att mindre råvaror behöver nyttjas.

Därmed minskas miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Dessutom kan bussföretagen minska sina kostnader.

– En eloge till Sveriges Bussföretags Lars Annerberg och den arbetsgrupp som under hans ledning drivit frågan länge. Deras arbete kan nu alla dra fördel av, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)