Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Oenighet i Dalarna om vem som ska betala

Vem ska betala kalaset?

Vem ska betala kalaset?

Landstinget och de femton kommunerna i Dalarna kommer inte överens om hur kollektivtrafiken i Dalarna ska finansieras. Landstinget vill komma billigare undan, men en rad kommuner vill inte att kostnaderna vältras över på dem. Nu ska man ta nya tag och försöka komma överens om en månad, trots att en överenskommelse var planerad till idag.

Idag betalar landstinget 50 procent av kostnaderna och kommunerna gemensamt lika mycket. Men landstinget har länge kräv att kommunerna ska stå för en större del av kostnaderna. Enligt det förslag man inte har lyckats komma överens om ska landstinget betala 41 procent av kostnaderna, medan kommunerna ska stå för 59 procent, baserat på hur antalet invånare och hur mycket trafik som kommunen beställer.

På onsdagen var frågan uppe i direktionen för Region Dalarna, men förslaget fick hård kritik från kommuner som hotas av starka kostnadsökningar, främst Falun och Rättvik. Faluns kostnader skulle öka med 11 miljoner om året, Moras med 5,6 och Rättviks med tre miljoner om året. Borlänge tillhör däremot vinnarna på förslaget med minskade kostnader på drygt tretton miljoner om året.

Landstinget skulle enligt förslaget minska sina kostnader med drygt 30 miljoner om året.

– Vi måste gå ut till kommunerna med en bättre redogörelse för varför förslaget slår som det gör. Det är naturligtvis inte lätt för vissa kommuners företrädare att åka hem och motivera dessa ökade kostnader för kollektivtrafiken, säger Region Dalarnas ordförande Leif Nilsson(S) till Dalarnas Tidningar.

Kostnaderna för kollektivtrafiken i Dalarna har skenat ordentligt efter de senaste trafikupphandlingarna som föregicks av hårda konflikter. Landstingets kostnader för Dalatrafik har på några år ökat med 60 procent. Samtidigt har kommuner som Falun och Borlänge gjort betydande nerskärningar i busstrafiken för att spara pengar.

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. Och då tar dalatrafik över beställningen från Samres för färdtjänst? Vilken drag.. blir mycket dyrare!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)