Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Riksdagsfråga: Kommer infraministern att göra något?

Exempel på motarbetad trafik. Flygbussarna i Stockholm släpps efter fem år med den nya kollektivtrafiklagen fortfarande inte in i SL:s reseplanerare. Foto: Flygbussarna.

För Flygbussarna i Stockholm tog det flera år innan man släpptes in i SL:s reseplanerare. Foto: Flygbussarna.

Kommer infrastukturministern att göra något för att underlätta för den kommersiella busstrafiken så att resenärernas valfrihet ökar? Det undrar riksdagsledamoten Lotta Finstorp(M) i en skriftlig fråga till infrastrukturminister Anna Johansson.

Lotta Finstorp ställer sin fråga mot bakgrund av att Sveriges Bussföretag härom veckan presenterade sin årliga rapport om utvecklingen inom den kommersiella linjetrafiken med buss, alltså den linjetrafik som körs utan stöd av skattemedel.

Rapporten visar att det fortfarande, fem år efter det att den nya kollektivtrafiklagen började gälla, finns stora hinder för den kommersiella linjetrafiken med buss. Många företag möter således problem med att hämta och lämna resenärer vid offentliga terminaler och bytespunkter, att synas i olika reseplanerare och att sälja sina biljetter i de olika regionala betalsystemen.

– Det finns många som känner sig motarbetade, konstaterar Lotta Finstorp och frågar Anna Johansson:

– Avser statsrådet att ta några initiativ för att underlätta för den kommersiella linjebusstrafiken för att öka valfriheten för resenärerna?

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)