Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samtrafiken jagar hjältar

Fjolårsvinnaren Johan Nilsson blev den allra första Trafiklabhjälten. Han driver reseplanerarappen STHLM Traveling med 50 000 dagliga användaare. Foto: Samtrafiken.

Fjolårsvinnaren Johan Nilsson blev den allra första Trafiklabhjälten. Han driver reseplanerarappen STHLM Traveling med 50 000 dagliga användaare. Foto: Samtrafiken.

Samtrafiken inledde på onsdagen en jakt på hjältar i och med att man öppnade nomineringen till Trafiklabhjälte 2016. Syftet med priset är att uppmärksamma eldsjälarna bakom digitala tjänster som gör det enklare och roligare att resa kollektivt.

Trafiklab är ett community för öppen trafikdata som drivs av kollektivtrafikbranschens samverkansbolag Samtrafiken. Baserat på Trafiklabs öppna data från svensk kollektivtrafik utvecklar programmerare appar och andra digitala tjänser som används av miljontals resenärer varje dag. Exempel på tjänster är Google Transit, Res i Stockholm och Keolis informationsskärmar ombord på de blåa bussarna i Stockholm.

I år är det den andra gången som Trafiklab delar ut utmärkelsen Trafiklabhjälte.  Priset ska gå till en eller flera personer som bidragit till utvecklingen av digitala tjänster inom kollektivtrafiken byggda på öppna data eller öppna API:er från Trafiklab.

– Vi vill uppmärksamma de eldsjälar som står bakom tjänster och innovativa idéer som visar vägen mot framtidens kollektiva resande, sägar Elias Arnestrand, ansvarig för Trafiklab.

– Alla är välkomna att nominera en tjänst som hjälper dem i vardagsresandet. Man är även välkommen att nominera sig själv.

Förra året var första gången priset delades ut och då utsågs Johan Nilsson till Trafiklabhjälte 2015. Hans reseplanerar-app STHLM Traveling används dagligen av 50000 resenärer för att ta sig fram i Stockholms kollektivtrafik.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)