Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Höga nyheter från Volvo och Scania

Svensk världspremiär i Birmingham 1: Volvo/Wrightbus dubbeldäckare med snabbladdning. Foto: Ulo Maasing.

Svensk världspremiär i Birmingham 1: Volvo/Wrightbus dubbeldäckare med snabbladdning. Foto: Ulo Maasing.

En ny, dubbeldäckad elhybrid från Volvo och världens första dubbeldäckade biogasbuss enligt euro 6-normen från Scania var två av de nyheter som lanserades på Euro Bus Expo i engelska Birmingham på måndagen.  Den  brittiska busstillverkaren Optare lanserade en eldriven dubbeldäckare med sikte på Londonmarknaden och fick därmed kinesiska BYD:s reklam om att man har den enda batteridrivna tvåvåningsbussen att komma på skam.

Begick dubbeldäckarpremiär för Volvos elhybrid gjorde från vänster Olof Agnevall, vd Volvo Bussar, Nick Page, vd Volvo Bussar Storbritannien samt Leon Daniles, yttrafikchef, Transport for London. Foto: Ulo Maasing.

Begick dubbeldäckarpremiär för Volvos elhybrid gjorde från vänster Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar, Nick Page, vd Volvo Bussar Storbritannien samt Leon Daniels, yttrafikchef, Transport for London. Foto: Ulo Maasing.

Storbritannien, och inte minst London, fortsätter att satsa hårt på allt mindre miljöpåverkan från busstrafiken, något som syntes tydligt på den brittiska bussmässan Euro Bus Expo som öppnade på måndagen.

Volvos första snabbladdade elhybridbuss. Foto: Ulo Maasing.

Volvos första snabbladdade elhybridbuss. Foto: Ulo Maasing.

Flera tillverkare visade elbussar, direkt avsedda för den brittiska huvudstaden. Men även biogasbussarna är på frammarsch och mässan bjöd där även på en världspremiär, liksom när det gäller elbussar.

Volvo begick världspremiär på Euro Bus Expo i Birmingham med sin Volvo B5LHC tvåvåningsbuss för snabbladdning.

"Ungefär som Intel Inside", fast som standard för gränssnitt hos elbussar", kommenterade Volvo Busars vd Håkan Agnevall loggan OppCharge i framrutan. Foto: Ulo Maasing.

– Ungefär som Intel Inside”, fast som standard för gränssnitt hos elbussar, kommenterade Volvo Busars vd Håkan Agnevall loggan OppCharge i framrutan. Foto: Ulo Maasing.

Bussen har kaross från irländska Wrightbus och är byggd i enlighet med specifikationer från Transport for London, TfL. Designen är densamma som de nya dubbeldäckare som förre Londonborgmästaren Boris Johnson spikade för New Bus for London, av elaka tungor kallade Borismaster.

Vid premiären i Birmingham fanns också TfL:s yttrafikchef Leon Daniels på plats för att tacka för samarbetet med Volvo.

Världspremiär i Birmingham 2: Scania presenterade världens första dubbeldäckade biogasbuss. Foto: Ulo Maasing.

Världspremiär i Birmingham 2: Scania presenterade världens första dubbeldäckade euro 6 biogasbuss. Foto: Ulo Maasing.

Dubbeldäckaren bygger på erfarenheterna från Volvos elhybridbuss 7900 som lanserades 2014 och som går i trafik bland annat på linje 55 i Göteborg och 73 i Stockholm. Själva drivlinan är en vidareutveckling av den som finns i en annan dubbeldäckare som Volvo sålt i stort antal i Storbritannien, Volvo B5LH Hybrid. Skillnaden ligger i en starkare elmotor och en ökad batterikapacitet samt att den nya bussen är utrustad för snabbladdning.

De första biogasdubbeldäckarna är ett resultat av ett samarbete mellan Scania och Alexander Dennis, ADL. Första kund är Reading Buses. Foto: Ulo Maasing.

De första biogasdubbeldäckarna är ett resultat av ett samarbete mellan Scania och Alexander Dennis, ADL. Första kund är Reading Buses. Foto: Ulo Maasing.

– Storbritannien, och inte minst London, har utvecklats till viktiga marknader för våra elektrifierade bussar. Nu har vi omkring 40 procents marknadsandel i Europa när det gäller sådana, alltså hybrid-, elhybrid- och elbussar, sa Volvo Bussars vd Håkan Agnevall i samband med premiären.

Är det världspremiär så är det… Foto: Ulo Maasing.

Är det världspremiär så är det… Foto: Ulo Maasing.

Den nya dubbeldäckaren klarar att köra helt elektriskt omkring sju kilometer innan den måste snabbladdas. Tanken är att den körs på el i centrala staden och i andra känsliga områden samt på diesel utanför dessa.

Håkan Agnevall lyfte på mässan fram vikten av den gemensamma standard för laddinfrastruktur, OppCharge, som en rad elbusstillverkare har enats om. Däremot var övriga tillverkares elbussar på mässan avsedda för depåladdning nattetid.

Brittiska Optare visade en batteridriven prototyp av sin Metrodecker som ska sättas i trafik i London i början av nästa år. Foto: Ulo Maasing.

Brittiska Optare visade en batteridriven prototyp av sin Metrodecker som ska sättas i trafik i London i början av nästa år. Foto: Ulo Maasing.

Flera brittiska fackpressjournalister som bussmagasinet talade med uttryckte också sin skepsis till Volvos lösning i brittiska städer. ”London skulle till exempel aldrig acceptera en massa laddstationer ute på stan”, kommenterade en av världens mest erfarna fackjournalister.

Gashöjdare
Även Scania kunde på Euro Bus Expo i Birmingham presentera en världspremiär – världens första biogasdrivna dubbeldäckare som klarar euro 6-normen. De bussar som man visar på mässan är karosserade av brittiska ADL, Alexander Dennis. Första kund är Reading Buses som kör lokaltrafik i staden Reading, väster om London.

Bussen har en nioliters, femcylindrig euro 6-gasmotor på 280 hästkrafter och kan köras på såväl naturgas som biogas. Om biogas används når man enligt tillverkaren en minskning av koldioxidutsläppen på imponerande 90 procent.

Biogasbussar är relativt nya på den brittiska marknaden, i alla fall i någon nämnvärd utsträckning. Scanias gasbussar har funnits i Storbritannien sedan våren 2013 med Reading Buses som första kund. Själva gasmacken finns hos bussföretaget och gasen hämtas direkt från gasnätet. Varje liter gas som bussarna tankar ersätts med en liter biogas vilket gör driften helt klimatneutral.

Även brittiska Optare begick en premiär på Euro Bus Expo. Den brittiska busstillverkaren som ägs av indiska Ashok Leyland presenterade sin dubbeldäckare Metrodecker i en ny version för batteridrift. Bussen ska i början av nästa år sättas i trafik i London av operatören Go-Ahead.

Till skillnad från Volvo satsar Optare på en buss som depåladdas och företaget uppger att räckvidden är 175 – 235 kilometer på en laddning, men att man arbetar på att utveckla räckvidden till över 240 kilometer.

Kinesiska BYD, som samarbetar med ADL, hävdade innan mässan att man skulle ha den enda batteridrivna dubbeldäckaren  att visa upp. Så blev det alltså inte.

Euro Bus Expo hålls vartannat år i Birmingham och är den stora brittiska bussmässan. I år finns totslt 291 utställare på plats på en utställningsyta om drygt 10 000 kvadratmeter. Mässan pågår till och med torsdag.Sammanlagt visas 120 bussar av olika storlek på mässan.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)