Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar med solkraft kör skolskjuts i Oslo

Tio Iveco Daily Electric som drivs med solenergi utgör början på elektrifieringen av busstrafiken i Oslo. Foto: Spielvogel/Wikimedia Commons.

Tio Iveco Daily Electric som drivs med solenergi utgör början på elektrifieringen av busstrafiken i Oslo. Foto: Spielvogel/Wikimedia Commons.

Hösten 2017 kan skolungdomar i delar av Oslo åka till plugget med elbussar som har solceller på taket. Det är följden av en stor upphandling som trafikhuvudmannen i Oslo och Akershus, Ruter, har gjort av det som i Sverige kallas särskild kollektivtrafik. Resultatet av upphandlingen blev klart på tisdagen och är enligt Ruter början på en elektrifiering av Ruters busstrafik.

Hela upphandlingen omfattar 120 minibussar i Romerike, nordost om själva Oslo. Tio av minibussarna är eldrivna Iveco Daily Electric, åtta kommer att köras på biogas och 102 på HVO, en förnybar, syntetdiesel.

– Vi har efterfrågat miljövänliga minibussar och det är glädjande att konstatera att flera anbudsgivare har svarat så positivt. Tio elektriska bussar med solceller på taket är bnörjan på en elektrifiering av Ruters busstrafik. Resultatet av den här upphandlingen är att all särskild kollektivtrafik (spesialskyss) i hela Romerike blir fossilfri redan 2017, säger Ruters vd Bernt Reitan Jenssen.

De tio elbussarna ska användas i skoltrafik och kommer att gå fem – sju mil på morgonen och lika långt på eftermiddagen. Under trafiktiden snabbladdas de. Dessutom sker depåladdning nattetid. I depån kommer ungefär 300 kvadratmeter solceller att monteras på taket. Dessa kommer att producera cirka 35 000 kWh om året vilket klarar det mesta av trafiken.

De bussar som körs på HVO kommer att på busstaket ha cirka fem kvadratmeter solcellsfilm. Energin från solcellerna kommer att avlasta bussens generator vilket innebär att bussmotorn, som har start-stoppfunktion, inte behöver gå lika mycket som annars eftersom batteriet kräv er mindre laddning från motorn.

Ruters målsättning är att all kollektivtrafik i Oslo och Akershus uteslutande ska köras på förnybar energi år 2020. Av de cirka 1200 ordinarie bussarna ska en tredjedel vara elektriska år 2025. Vid samma tidpunkt ska hela 60 procent av innerstadsbussarna vara elektriska.

Upphandlingen av  den särskilda kollektivtrafiken i Romerike är också ett steg från Ruters sida för att sparka ut taxi från den särskilda kollektivtrafiken. Idag körs närmare 40 procent av trafiken med taxi – och precis som i Stockholm är klagomålen många. Därför satsar Ruter på fler minibussar och att taxi i princip ska bort helt.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Toppen, men här i Sverige lägger Sossarna direkt skatt på solceller, även om vi skulle betala extra för en sådan bil, eller buss o installerar på tak o betalar det själv. Miljöframsteg??? Mer att beskatta för oss fotbandrare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)