Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Global expansion för finskt företag med elektriska drivlinor

Bland Visdos kunder finns franska elfordonstillverkaren Safra som bland annat tillverkar den annorlunda hybrid- och elbussen Businova. Bild: Safra.

Bland Visdos kunder finns franska elfordonstillverkaren Safra som bland annat tillverkar den annorlunda hybrid- och elbussen Businova. Bild: Safra.

Det finska företaget Visedo som är specialiserat på elektriska drivlinor och komponenter, bland annat till elbussar och komponenter, siktar på en global expansion. Företaget har nu säkrat en finansiering på 20 miljoner euro, ca 190 miljoner SEK, som stöd för de internationella tillväxtplanerna.

Visedo har sitt huvudkontor i Lappeenranta, och tillverkar eldrivlinor för tunga maskiner, bussar och lastbilar samt för den marina sektorn.

Bland kunderna finns svenska elbusstillverkaren Hybricon, liksom finska elbusstillverkaren Linker och franska hybridbusstillverkaren Safra. Visedo har också levererat drivlinan till två av Västtrafiks hybridfärjor som går i trafik på Göta älv.

Visedos drivlinor används i både hybridsystem och helelektriska system från 30kW till 2 000 kW. Förutom i Lappeenranta har Visedo idag ett dotterbolag i Nederländerna. 90 procent av produktionen går på export till Europa och Asien.

Företaget bedömer att den allt snabbare övergången från olja till el som drivmedel innebär att marknaden för elektriska drivlinor kommer att växa snabbt och uppgå till elva miljarder euro (cirka 100 miljarder SEK) redan år 2020. Det gäller drivlinor för  nyttofordon, tunga maskiner och fartyg. Ser man även till andra elfordon väntas marknaden år 2020 uppgå till cirka 50 miljarder euro, motsvarande närmare 480 miljarder SEK.

Till tillväxten bidrar en snabb utveckling av elbussmarknaden. Enligt en studie av det globala marknadsundersökningsföretaget Persistence Market Research kommer världsmarknaden för elbussar att år 2020 uppgå till cirka 34 000 bussar. Inte minst Kina driver på utvecklingen och väntas år 2020 stå för halva världsmarknaden.

Visedo uppger att en typisk elektrisk drivlina i hybridbussar kan nå en genomsnittlig verkningsgrad på 73 procent, medan Visedo med sina lösningar når över 90 procent, även vid tung last.

Den franska hybrid- och elbusstillverkaren Safra har exempelvis valt Visedos drivlina för sin nya hybridbuss Businova som har satts i produktion och som ska levereras till flera franska städer, bland dem Toulouse, Gaillac och Albi.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)