Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborg behåller kommunala bussbolaget

Göteborg ska inte sälja sitt kommunägda bussföretag GS Buss. Det beslutade kommunfullmäktige i Göteborg på torsdagskvällen. Foto: Ulo Maasing.

Göteborg ska inte sälja sitt kommunägda bussföretag GS Buss. Det beslutade kommunfullmäktige i Göteborg på torsdagskvällen. Foto: Ulo Maasing.

Den segslitna frågan om Göteborgs stad ska sälja sitt kommunägda bussföretag GS Buss eller inte avgjordes på torsdagskvällen av kommunfullmäktige i Göteborg. Efter en intensiv debatt med 34 anföranden och votering blev det klart att GS Buss inte säljs utan att kommunen behåller företaget.

Därmed gick politikerna i kommunfullmäktige mot kommunstyrelsens förslag. Bland de som motsatte sig en försäljning var socialdemokraternas Endrick Schubert.

– GS Buss behövs som ett komplement till Göteborgs Spårvägar. Om vi menar allvar med att utveckla framtidens miljöfordon i kollektivtrafiken och en eventuell elektrifiering av busstrafiken är det nödvändigt att hålla samman GS Buss och Göteborgs Spårvägar.

– GS Buss är också stadens i särklass mest välskötta bussföretag och oerhört kostnadseffektivt i jämförelse med alla andra företag som kör för Västtrafik, sa Schubert.

Jonas Ransgård (M) påminde om GS Buss´ historia.

– 2008 hade man 400 bussar och gjorde stora förluster. Kommunen lyckades då inte sälja bolaget eftersom man inte kunde få grepp om hur mycket pengar som skulle skickas med till en köpare mot bakgrund av de stora förlusterna. Bolaget har tappat avtal efter avtal. Gör en bedömning av hur stora risker vi tar om vi inte säljer, uppmanade han.

I voteringen röstade 45 ledamöter för att GS Buss skulle behållas i kommunens ägo. 36 röstade för en försäljning.

GS Buss har idag cirka 190 medarbetare, timanställda in räknade och 64 bussar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)