Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

LEDARE: Tror branschen att resenärerna är masochister?

Skånetrafikens "ombordavgifter" för kortbetalande är olagliga anser förvaltningsrätten i Malmö. Men de är bara resultatet av dåliga betalsystem. Tror branschen verkligen att resenärerna är masochister som bör bestraffas, frågar vi i denna ledare. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafikens ”ombordavgifter” för kortbetalande är olagliga anser förvaltningsrätten i Malmö. Men de är bara resultatet av dåliga betalsystem. Tror branschen verkligen att resenärerna är masochister som bör bestraffas, frågar vi i denna ledare. Foto: Ulo Maasing.

Förvaltningsrätten i Malmö har underkänt den ”ombordavgift” som Skånetrafiken tvingar de resenärer att betala som köper biljett ombord och betalar med kort. Domstolen anser att de så kallade ombordavgifterna strider mot betaltjänstlagen. Där förbjuds extra avgifter för den som betalar med kontokort. Att Skånetrafiken väljer att kalla straffavgifterna för ombordavgifter ändrar inget i sak, enligt domstolen.

Men låt oss lämna de juridiska aspekterna därhän.

Vad man än kallar de särskilda, högre biljettpriserna för den som betalar med kort ombord på bussen så handlar det inte om något annat än just straffavgifter. Det är straffavgifter som direkt vänder sig mot sällanresenärer och nya kunder i kollektivtrafiken. De välkomnas ombord på bussen med en armbåge.

Och Skånetrafiken är här ingalunda ensamt utan har dåligt sällskap på en lång rad håll i landet.

I Västerås är straffet för kortbetalande strängare än i Malmö: 14 kronor. Foto: Ulo Maasing.

I Västerås är straffet för kortbetalande strängare än i Malmö: 14 kronor. Foto: Ulo Maasing.

Några exempel: Blekingetrafiken bestraffar i likhet med Skånetrafiken kortbetalande ombord med 10 kronors straffavgift. Karlstadsbuss tycker inte att en tia är straff nog utan lägger på 14 kronor för vuxna, likaså VL i Västmanland.

I Uppland är UL lite mildare i sina bestraffningar. Skillnaden mellan en förköpt och ombordköpt biljett i exempelvis Uppsala är futtiga åtta kronor.

Och i Storstockholm, där SL svarar för mer än hälften av landets kollektivtrafik, är det stört omöjligt att lösa biljett ombord på bussen. Sedan spelar det ingen roll hur mycket extra kunden är beredd att betala. Kul, i synnerhet för de miljoner besökare som gästar huvudstaden varje år och som är hänvisade till att försöka ta sig fram kollektivt.

Bock till trädgårdsmästare
Det finns anledning till en rättslig granskning av fler trafikhuvudmän och regionala kollektivtrafikmyndigheter när det gäller prissättningen för kortbetalande resenärer.

Det är bara för resenärer eller engagerade kollektivtrafikvänner att anmäla saken.

Att det statligt stödda Resenärsforum skulle driva frågan är knappast att vänta. Trots att organisationen ska hävda resenärernas intressen styrs den helt och hållet av personer som har eller har haft chefsjobb inom stora trafikföretag, länstrafikbolag och branschorganisationer – nästan alla i styrelsen har varit med om att införa de dåliga biljett- och betalsystem som branschen lidit av under många år. Tala om att göra bocken till trädgårdsmästare!

Följaktligen hyllar Resenärsforum på sin hemsida Skånetrafikens straffavgifter och tycker att de är progressiva…

Dåliga system
Trasslet bottnar naturligtvis inte i någon ondska från de ansvarigas sida, även om kundperspektivet ofta är synnerligen avlägset. Vilken annan bransch som säljer konsumentvaror bestraffar sina kunder genom att göra det dyrare för dem att betala på det sätt som många konsumenter föredrar?

Framför allt handlar det om att den politiskt styrda (i varje fall formellt – ofta är tjänstemännens makt stor) kollektivtrafikbranschen har satsat på dyra och ofta häpnadsväckande dåliga betalsystem. SL och Västtrafik är praktfulla, avskräckande exempel.

Och eftersom man har investerat sig fast i undermåliga system får det konsekvenser också för den som vill betala sin resa med kort. De betallösningar som används i svensk kollektivtrafik när det gäller kortbetalningar är häpnadsväckande omoderna – och långsamma. Det är där grunden finns till Skånetrafikens enligt förvaltningsrätten olagliga straffavgifter. Man vill inte att folk ska betala ombord därför att proceduren är för långsam.

Affisch på tunnelbanestation i Lon don: "Köp inte biljett, ladda inte ditt resekort, bara blippa ditt kontaktlösa kontokort". För Transport för London har de blixtsnabba kortbetalningarn blivit en stor succé. I Sverige bestraffas kortbetalande med långsam teknik och straffavgifter, Foto: Ulo Maasing.

Affisch på tunnelbanestation i London: ”Köp inte biljett, ladda inte ditt resekort, bara blippa ditt kontaktlösa kontokort”. För Transport för London har de blixtsnabba kortbetalningarna blivit en stor succé. I Sverige bestraffas kortbetalande med långsam teknik och straffavgifter, Foto: Ulo Maasing.

Masochister
Många är de leverantörer av betalsystem och konsulter till branschen som under årens lopp har tjänat goda slantar på systemen utan att leverera några särskilt goda lösningar. Sådana finns dock.

Själv besöker jag London ett antal gånger om året av helt privata   åker jag alltid kollektivt. Bussar och tunnelbana. Men på de senaste åren har jag inte köpt en enda biljett, inte heller skaffat mig Transport for Londons Oystercard. Istället blippar jag mitt svenska Mastercard på bussar och t-bana.

Det går lika snabbt som om jag hade haft ett Oystercard. Lika smidigt. Precis som vilket annat smart kollektivtrafikkort som helst. Och jag får samma rabatter som om jag hade haft TfL:s smarta kort.

Jag blippar samma kort i min lokala ICA-butik i Stockholm. Likaså på SevenEleven. Men i svensk kollektivtrafik är det omöjligt. Det är ett rejält underbetyg till kollektivtrafikbranschen.

Ett tips: Londons borgmästare Sadiq Khan har gett Transport for London i uppdrag att försöka sälja bland annat sin betallösning till andra för att få in mer pengar till kollektivtrafiken i London. Han har nämligen lovat att frysa biljettpriserna, medan de i Sverige höjs och höjs…

Från det famösa fördubblingsbolaget X2AB ärvde Samtrafiken ett projekt om biljett- och betallösningar. Men först hade X2AB sett till att konsultmiljonerna rullade.

Under Samtrafikens paraply satte man upp ett antal målbilder för projektet.
”För att förenkla för sällanresenärer och attrahera nya kunder ska man kunna betala med kort i anknytning till resan.” Så beskriver man en av kollektivtrafikbranschens gemensamma målbilder.

”Status: levererad”, slår Samtrafiken fast.

Men det som branschen anser sig ha levererat är en lösning som bygger på straffavgifter, långt från ambitionen att locka nya kunder och att göra det enkelt för sällanresenärer.

En lösning som förvaltningsrätten i Malmö bedömer vara olaglig.

Så kan det gå när man tror sig sätta kunden i centrum. Eller anser man att resenärerna är masochister som vill bestraffas?

U.M.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Du har så rätt!! ska det vara så svårt?

  2. Frågan är ju vad londons system kommer att kosta när det släpps. Det man vill komma åt är ju alla småköp som görs. Hur svårt är det egentligen att skaffa ett reskort där man bor. De som andvänder bussåkandet dagligen blir irriterade på alla transaktioner som sker på bussen. Man jobbar på alla nivåer för att få resan att gå fortare gör linjerna mer raka för att spara tid. Ett biljett köp och en laddning av kortet det är väl max vad man klarar utan större förseningar. Ska man i framtiden få ett biljettsystem här som i london får nog alla trafikhuvudmän i landet samarbeta. Det bor som sagt fler människor i london än i sverige

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)