Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MAN och staden München utvecklar elbussar tillsammans

Den tyska staden München och busstillverkaren MAN har ingått ett partnerskap för att utveckla batteridrivna elbussar. Bild: MAN.

Den tyska staden München och busstillverkaren MAN har ingått ett partnerskap för att utveckla batteridrivna elbussar. Bild: MAN.

Busstillverkaren MAN och staden München har ingått ett partnerskap för att utveckla elbussar och andra bussar med alternativ drivlina. Partnerskapet bygger på att staden genom bland annat sitt lokaltrafikföretag MVG ska ställa sin expertis till förfogande i MAN:s utveckling av elbussar.

Från stadens sida ställer Stadtwerke München (SWM) upp förutom MVG (Münchner Verkehrsgesellschaft ).  Ett första steg är att staden köper två 12-meters elbussar som ska ingå i MVG:s ordinarie vagnpark och vars funktion i kontinuerlig drift följs upp. Från det går parterna vidare för att tillsammans främja en utveckling av  bussar för linjetrafik med alternativa drivsystem.

Man ska också arrangera gemensamma workshops med MAN där staden och dess trafikföretag bidrar med sina erfarenheter som bussoperatör. Kunskapsutbytet mellan parterna ska bidra i den planerade utvecklingen av prototyper av batteridrivna elbussar som ska byggas från 2018.

Året efter, 2019, ska dessa bussar sättas in i provtrafik av MVG och testas i linjetrafik under verkliga förhållanden på MVG:s linjenät i München. MAN är för närvarande inriktat på en serieproduktion år 2020.

Från SWM:s och MVG:s sida betonar man att samarbetet med MAN inte är exklusivt utan att man vill fortsätta sitt samarbete även med andra tillverkare och att man är öppen även för nya partnerskap. Det gäller inte bara elektromobilitet utan även för andra teknikområden för att göra busstrafiken mer ekonomisk, effektiv och attraktiv för kunderna.

Ingo Wortmann, chef för MVG, framhåller att elbussar är företagets mål.

– På medellång sikt måste vi bort från diesel så att vi blir oberoende av olja och ännu miljövänligare. Vårt innovationspartnerskap med MAN är ytterligare ett steg på den vägen. För att hjälpa elbussarna att få ett genombrott behövs fordon som är mogna för serieproduktion och ekonomiska i drift. Kort sagt måste elbussarna kunna mäta sig med dieselbussar, säger han.

Från SWM:s och MVGH:s sida menar man att framtidens buss är elektrisk, men att bussar som är mogna för serieproduktion och dessutom ekonomiska ännu inte finns på marknaden.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)