Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Standardiserad elbusslösning invigd

oppcharge

Det öppna gränssnittet enligt branschstandarden OppCharge gör att bussar från olika tillverkare kan använda stationerna för snabbladdning. Foto: Volvo.

Ett elbussystem som bygger på ett standardiserat gränssnitt för laddning, OppCharge, invigdes på tisdagen i Luxemburg. Systemet omfattar tolv elhybridbussar från Volvo och laddinfrastruktur från ABB och har levererats till ministeriet för hållbar utveckling och infrastruktur i Luxemburg. Operatör för trafiken är bussföretaget Sales-Lentz.

Både bussarna och systemet för snabbladdning bygger på det öppna gränssnittet OppCharge. Det betyder att även bussar från andra tillverkare kan laddas på samma laddstationer.

Laddningen för de nu aktuella bussarna äger rum vid linjens ena ändhållplats och med 150 kW. Laddtiden uppges av busstillverkaren till tre – sex minuter. ABB:s snabbladdare är modulärt uppbyggd och kan uppgraderas till 300 kW eller 450 kW.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)