Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholm får ännu en stombusslinje

Får tillökning i december nästa år. Foto: Ulo Maasing.

Får tillökning i december nästa år. Foto: Ulo Maasing.

I december nästa år får Stockholms innerstad än nu en stombusslinje, linje 6. Det är en tvärgående linje mellan Ropsten i nordöstra Stockholm och Hagastaden och Karolinska på gränsen mellan Stockholm och Solna. Den nya stomlinjen, linje 6, ska betjäna den snabbt växande Djurgårdsstaden med 12 000 nya bostäder och 35 000 nya arbetsplatser och Hagastaden, med 6 000 nya bostäder och 50 000 nya arbetsplatser väntas tillkomma.

Idag trafikeras Djurgårdsstaden av två vanliga busslinjer men trafiken har fått mycket kritik från de boende för att kapaciteten är otillräcklig. Exakt hur den nya  stomlinjen kommer att gå är ännu inte bestämt, men till stor del kommer linjesträckningen att sammanfalla med dagens linje 73 som trafikeras med elhybridbussar. Laddstationer finns redan vid såväl Ropsten som Karolinska. Ska den nya stomlinjen bli Sveriges första eldrivna ledbusslinje? Flera tillverkare kan  idag leverera elektriska ledbussar.

Enligt bussoperatören Keolis, som kör innerstadsbussarna åt SL, finns det i Hornsbergsgaraget kapacitet för de cirka femton ledbussar som linjen kräver.

Senast Stockholm fick en ny stomlinje för innerstadsbussar var år 2002 då linje 2 började trafikera sträckan Sofia och Norrtull.

Sedan busslinjerna i Stockholms innerstad las om för några år sedan finns visserligen ytterligare en linje som nästan, men bara nästan är en stomlinje. Det är linje 50 som Keolis trafikerar med blå stomlinjebussar och som företaget har göra om till stomlinje 5. Men hittills har man inte fått gehör för tanken  hos SL/Trafikförvaltningen i Stockholm läns landsting.

Från Lidingö höjs redan röster att den nya linje 6 ska förlängas från Ropsten, via Lidingö centrum till stadsdelen Rudboda.

– Lidingö har fortfarande ingen stomlinje till sitt kommuncentrum. Och inte en enda direktbussförbindelse med innerstaden, säger den liberale kommunpolitikern och tidigare trafikkonsulten Göran Tegnér till Lidingö Nyheter.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)