Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storstockholm tog lejonparten av stadsmiljöpengarna

Landskrona har tilldelats 27 miljoner kronor för bland annat laddinfrastruktur och förbättrad angöring för bussar vid Landskrona station. Foto: Ulo Maasing.

Landskrona har tilldelats 27 miljoner kronor för bland annat laddinfrastruktur och förbättrad angöring för bussar vid Landskrona station. Foto: Ulo Maasing.

Storstockholm tog hem den allra största delen, drygt 185 miljoner kronor, när Trafikverket på fredagen beslutade om stöd enligt de så kallade stadsmiljöavtalen. Det var tredje ansökningsomgången som avgjordes. Det kom in 16 ansökningar och Trafikverket beslutade att ge stöd till fem kommuner och landsting. Totalt fanns 250 miljoner kronor att fördela i den här omgången.

Stödet är utformat så att de kommuner och landsting som söker pengar enligt stadsmiljöavtalen själva måste stå för minst hälften av kostnaden för den eller de åtgärder man söker pengar till. Dessutom måste man redovisa vilka motprestationer som man  kommer att göra, exempelvis när det gäller bostadsbyggande, miljöinsatser, infrastruktur för cykel och så vidare.

Här är de kommuner och landsting som fått stöd beviljat:

Hörby, 17,25 miljoner för bland annat att förtydliga kollektivtrafikens roll i stadsmiljön, prioritera kollektivtrafikkorsning, stationslägen för superbussar med mera. Bland motprestationerna finns bostadsbyggande och en översyn av miljön runt stationslägena samt omdisposition av torgyta för att underlätta bytet mellan olika transportslag med huvudfokus på buss, gång och cykel.

Landskrona, 27 miljoner för laddinfrastruktur, framkomlighetsåtgärder för stadsbussar med exempelvis egen bussgata, busskörfält, förbättrad angöring för bussar vid Landskrona station. Bland motprestationerna finns att man ska gå vidare med att genomföra sin strategi för attraktiv kollektivtrafik.

Skellefteå, 13,5 miljoner för en ny centrumhållplats för bussar i Skellefteå samt anläggning av tankplats för stadsbussar, privata och kommunala fordon. Bland de motprestationer som  Skellefteå utlovar finns förutom bostadsbyggande och annat även investering i fem nya elbussar och tillgänglighetsanpassning av hållplatser.

Stockholms läns landsting, 185,15 miljoner. Pengarna ska användas till montering av sändarutrustning i alla bussar som passerar vissa trafikljus där trafikflödet är stort och bussarna därför försenas och får oregelbunden trafik (totalt 40 bussar). De stora pengarna går dock till spårtrafiken: förlängning av spårvägslinje 7 från Kungsträdgården till T-centralen, tillgänglighetsanpassning av en spårvägshållplats samt plattformsbarriärer på två T-banestationer. Bland motprestationerna finns flera stora bostadssatsningar, cykelbanor samt nya busskörfält på Birger Jarlsgatan, Hamngatan, Norrlandsgatan och på Vasabron.

Värnamo, 6,615 miljoner till nya bussgator och hållplatser i Värnamo för att möjliggöra ett nytt linjenät för stadsbusstrafiken. Vidare ska busstationen byggas om för att skapa hållplatser för stadsbusstrafik i anslutning till resecentrum och signalreglerade korsningar anläggas. Bland motprestationerna finns anskaffande av laddhybridbussar för stadsbusstrafiken, installation av laddstation för elbussar med mera.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)