Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxiresa till integrationen

Foto: Wikimedia Commons.

Foto: Wikimedia Commons.

Nästan hälften, 45 procent, av alla som  arbetar i den svenska taxibranschen är födda utrikes. Det är tre gånger så många som på arbetsmarknaden i övrigt. Därmed är taxi en av de branscher som  för utrikes födda fungerar som en verklig inkörsport till det svenska samhället för utrikes födda. Det framhåller Svenska Taxiförbundet som varnar för följderna av ökade skatter och avgifter för taxinäringen.

– Det går alldeles utmärkt att börja som anställd taxiförare för att så småningom starta ett eget företag och börja anställa egna medarbetare. Många invandrare tar vara på de möjligheterna, vilket har resulterat i att andelen utrikes födda företagare i taxinäringen är 55 procent, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

Tillväxtverket visar i en rapport .att små företag som drivs av utrikes födda generellt sett anställer fler än de företag som drivs av inrikes födda. Likaledes är det vanligt att företag som drivs av utomeuropeiska invandrare anställer personer som har invandrat. På så sätt bidrar ett ökat företagande hos utrikes födda till att minska arbetslösheten hos andra utrikes födda.

– Taxi är mer beroende av våra utlandsfödda anställda än de flesta andra branscher. Utan våra invandrare stannar Sverige. Taxibranschen är bokstavligen ett exempel på detta, säger Claudio Skubla.

Samtidigt är taxiföretagens lönsamhet extremt pressad med en rörelsemarginal sedan 2000-talets början på i genomsnitt 2,3 procent. Det ska jämföras med näringslivet totalt som pendlar mellan 5 och 8 procent, betonar han.

– En starkt bidragande orsak till detta är att över 60 procent av kostnadsmassan för taxiföretagen är skatter och tvingande avgifter. Ytterligare höjningar av skatter och avgifter kommer att få stora konsekvenser för lönsamheten och förmågan att anställa och betala ut löner till de anställda, säger Claudio Skubla.

– Om regeringen menar allvar med att få fler människor i arbete måste den sänka trösklarna till anställning och egenföretagande i tjänstesektorn. Någon form av skatteväxling måste till, vilket i stort sett alla riksdagspartier tidigare har visat sig positiva till att pröva. Öppenhet och mångfald präglar taxi redan idag. Med rätt förutsättningar kan vi bidra ännu mer, säger Claudio Skubla.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)