Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Kör- och vilotider och bussförarbrist i fokus 2017

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: De frågor som varit heta för svensk bussbransch under 2016 kommer att vara det även i år. Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: De frågor som varit heta för svensk bussbransch under 2016 kommer att vara det även i år. Foto: Ulo Maasing.

Till stor del kommer branschorganisationen Sveriges Bussföretag att fortsätta att fokusera på samma frågor 2017 som under det gångna året. Bussföretagens styrelse konstaterade vid sitt decembersammanträde att det här året för bussbranschens del till stor del kommer att likna 2016. Bland annat kommer man att fortsätta att fokusera på kör- och vilotidsreglerna, behovet av bussförare och drivmedelsskatter.

Andra områden som Sveriges Bussföretag kommer att rikta in sig på är avtalsrörelsen och branschens kollektivavtal, lagar och villkor som gäller upphandlingar samt prioritering av bussen i infrastrukturen liksom konsument- och rättighetsresenärer.

– Vi ser att de stora frågor som varit heta för svensk bussbransch under 2016 fortsätter att vara så även i år. Dessutom väntar vi på ett antal utredningar, beslut och ikraftträdanden av lagar första halvåret 2017 som har stor betydelse för vår bransch, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.

Hon lyfter som exempel fram utredningen om en mer flexibel tillsyn av kör- och vilotider som Transportstyrelsen gör på uppdrag av regeringen, en utredning som ska vara klar i maj. En annan fråga som hon pekar på som angelägen för bussbranschen är skattevillkoren för förnyelsebara drivmedel efter 2018.

– Vi får en ny lagstiftning för paketresor, inklusive resegarantier och så ska de nya upphandlingslagarna implementeras, säger Anna Grönlund.

Ulrika Egervall. Foto: Ulo Maasing.

Ulrika Egervall. Foto: Ulo Maasing.

Ulrika Egervall, förhandlingschef och vice vd på Sveriges Bussföretag, framhåller att 2017 innebär en ny avtalsrörelse som omfattar hela bussbranschen.

– Vi har en kontinuerlig och god dialog med våra fackliga motparter men självklart ställs många frågor som berör relationen mellan arbetstagare och arbetsgivare på sin spets i en avtalsrörelse, säger Ulrika Egervall som lämnar Sveriges Bussföretag under våren och då efterträds av Annika Nordin.

Anna Grönlund framhåller att de frågor som Sveriges Bussföretags styrelse har beslutat att man ska fokusera på dels är frågor som branschen själv vill ha en förändring i, dels frågor som har initierats av EU, regeringen och olika regionala och lokala myndigheter och som berör branschen.

– Sedan händer det alltid saker ingen kunnat förutse – frågan om ID-kontroller vid gränsen var ingen fråga som någon i början av 2015 trodde skulle bli så stor som den blev i slutet av samma år till exempel, säger Anna Grönlund.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Märkligt att bussföretagen skriker efter bussförare, ett av Sveriges större bolag har ett stresstest via dator. Några andra frågor också. Testet bestod i ett exempel att räkna samtidigt som en annan del snurrade. Vad Har det med mittarbete som bussförare att gör kan man undra. Tycker det vore bättre med en personlig träff.

  2. Återigen,är det så intressant att bli bussförare idag. Ser man till hur det ser ut via gymnasieutbildningen så var den visst en flopp 20 st som valde buss. Vad är det då som krävs för att få folk att vilja bli bussförare. Den frågan bör nog företrädarna för bussbranchen ställa till sig själva. Det man hör och läser mest är ”vi måste effektivisera”,”vi måste spara pengar”. Och visst ska man vara aktsam om pengarna. Men att komprimera och optimera allt så mycket som det bara går håller inte. Att tidsräkna allt så tight som möjligt typ ett toa besök till 6 minuter, skapar ju bara en dålig arbetsmiljö. Pausen är ju lite mer än att bara gå på toa. Man kanske behöver hämta biljettrullar,kortämne fylla på sin vattenflaska mm. Kanske ringa upp den som ringde dig när du körde. Så vill man locka folk till yrket så bör man nog se över villkoren. Exempelvis lön ob tillägg. Och samtidigt i kollektivtrafiken skippa ordet körtider utan bara använda arbetstid som norm,tror allt skulle bli enklare då.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)