Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt miljonrullning i Nordens dyraste busstrafik

40 miljoner norska kronor ska hålla Oslos fem bränslecellsbussar rullande i ytterligare tre år. Foto: Ruter.

40 miljoner norska kronor ska hålla Oslos fem bränslecellsbussar rullande i ytterligare tre år. Foto: Ruter.

Nordens överlägset dyraste busstrafik finns i Oslo. Det är trafiken med fem bränslecellsbussar i Oslo som ska fortsätta att rulla i den norska huvudstaden ytterligare tre år till en totalkostnad av närmare 40 miljoner norska kronor, cirka 42 miljoner SEK. Redan tidigare har projektet med de fem Van Hoolbussarna i Oslo kostat ungefär 140 miljoner NOK (ca 148 miljoner SEK), uppger den norska tidskriften Teknisk Ugeblad. Bussarna ska fortsätta att rulla trots att de anses som omoderna.

De fem bränslecellsbussarna har kört i Oslo med omnejd sedan våren 2012 i en trafik som har kantats av många problem. Till en början åtföljdes de alltid av en dieselbuss så att resenärerna inte skulle bli stående när bränslecellsbussen la av.

Ursprungligen skulle projektet med bränslecellsbussarna ha avslutats vid årsskiftet, men nu ska de fortsätta att testas under ytterligare tre år.

Bara inköpskostnaden för de 13,1 meter långa bussarna var elva miljoner NOK per styck. Initialt finansierades projektet med bidrag från Akershus fylkeskommune, Oslo, Norges forskningsråd och staten med närmare 100 miljoner NOK. Till det kom stöd på 40 miljoner NOK från EU. Projektet med bränslecellsbussarna ingick från början i trafikhuvudmannen Ruters satsning på att från 2020 endast ha låg. och nollutsläppsbussar i trafik.

Pernille Aga, projektledare för bränslecellsprojektet inom Ruter. Foto: Ulo Maasing.

Pernille Aga, projektledare för bränslecellsprojektet inom Ruter. Foto: Ulo Maasing.

Men bränslecellsbussarna kommer inte att vara lösningen då.

– De aktuella bussarna är närmast prototyper. Vi hade planerat att ha dem i drift 13 – 17 timmar per dygn men så har det inte alltid varit. Det här är bussar som inte är mogna för ordinarie kollektivtrafik och det måste till mycket utveckling innan vi kan tillämpa teknologin i stor skala och implementera den i bussflottan, säger Pernille Aga till tidningen.

Hon är Ruters projektledare för projektet med bränslecellsbussar och projektet Fossilfri 2020 inom Ruter som vi tidigare har skrivit om här på bussmagasinet.se.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)