Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hårdare tag mot fuskåkare

Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting. Foto: Ulo Maasing.

Rejält höjda böter för fuskåkarna i kollektivtrafiken. Den som fuskar upprepade gånger ska få böta 2800 kronor om de fastnar i en kontroll. Samtidigt ska de kunna hållas kvar av ordningsvakter, enligt ett förslag som en bred politisk majoritet i Stockholms läns landsting ställer sig bakom och som Svenska Dagbladet har tagit del av. Om förslaget går igenom ska de nya reglerna börja gälla den 1 juli.

Redan idag har SL fått klartecken från Transportstyrelsen att höja böterna – eller tilläggsavgiften som det formellt heter– för fuskåkare från 1200 kronor till 1500. Det nuvarande beloppet har gällt sedan år 2007.

Men i ett remissvar till regeringen från trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting vill en bred majoritet genomföra en dramatisk höjning av tilläggsavgifterna för dem som fuskar i SL-trafiken. Regeringen förbereder nämligen en hy lag om tilläggsavgifter i kollektivtrafiken. Den nya lagen är tänkt att börja gälla den 1 juli. Trafikpolitikerna i Stockholms län vill då höja maxbeloppet till 2 800 kronor. Endast V och MP är emot. Men alla fuskare ska inte behöva betala 2 800 kronor.

– Vi vill skapa en trestegsmodell där tilläggsavgiften stiger för återfallsförbrytaren. Våra tjänstemän har räknat ut att maxbeloppet rimligen skulle hamna någonstans kring 2 800 kronor. Det ska svida för den som fuskar gång på gång, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons till SvD.

Stockholms läns landsting vill också att kontrollanter och ordningsvakter ska få rätt att gripa fuskare som vägrar att identifiera sig eller som försöker smita från platsen, något man inte får idag. Landstinget vill också att huvudansvaret för tilläggsavgifterna flyttas från Transportstyrelsen till landets landsting och regioner.

Till SvD säger Kristoffer Tamsons att han är orolig för att näringsdepartementet vill maximera böterna till 2,7 procent av ett så kallat basbelopp. Det skulle innebära att SL den 1 juli åter tvingas sänka tilläggsavgiften till de 1 200 kronor som har gällt sedan 2007.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)