Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kampanj om bussens fördelar

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Tänk om alla visste hur bra bussen är och vilken nytta bussföretagen gör! Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Tänk om alla visste hur bra bussen är och vilken nytta bussföretagen gör! Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag lanserar nu på allvar sin kampanj ”Fördel bussen”. I höstas presenterade man en försmak av kampanjen i samband med mässan Persontrafik 2016 i Göteborg, men nu handlar det om en fullskalig lansering.

I arbetet med att ta fram kampanjen av har bussföretagen haft hjälp av reklambyrån Hurra som tidigare har arbetat med flera andra aktörer i transportnäringen och energibranschen.

Kampanjens huvuddel är ett sammanhållet, publicerat material på Sveriges Bussföretags webbplats. Det materialet används sedan helt och delvis i olika informationsbroschyrer, presentationer och utställningsmaterial. Under rubrikerna Trygga jobb, Smarta upphandlingar, Miljösmart resande, Ett öppet Europa, Bussvänlig infrastruktur och Säkerhet på väg samlas fakta och utmaningar kopplat till de olika ämnesområdena och svensk bussbransch.

– Tänk om alla visste hur bra bussen är och vilken nytta bussföretagen gör. För många är bussens fördelar självklara vid kollektivtrafiksatsningar, men vi vill nå många fler, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

– För att bussen ska komma till sin fulla rätt krävs bättre förutsättningar och villkor. Med Fördel Bussen vill vi berätta om bussens fördelar och vår syn på vad som kan bli ännu bättre genom att beslutsfattare och politiker satsar och prioriterar rätt.

– Vi beskriver nuläge, branschens utmaningar och vad som behövs för att vi i bussbranschen till fullo ska kunna visa bussens fördelar kopplat till våra valda rubriker, säger Ulrika Egervall, förhandlingschef på Sveriges Bussföretag.

Kampanjen är tänkt att utvecklas under hela 2017 och det arbete som förbundet normalt gör i form av rapporter och andra publikationer kommer också att infogas under rätt rubrik i ”Fördel bussen”, allt för att politiker, beslutsfattare och andra i branschens omvärld snabbt ska kunna orientera sig om bussens fördelar och de utmaningar branschen ser.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)