Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny framgång för kinesisk-brittiskt elbussamarbete

BYD/ADL:s 10,8 meter långa batteribuss till GoAhead i London. Foto: BYD.

BYD/ADL:s 10,8 meter långa batteribuss till GoAhead i London. Foto: BYD.

Samarbetet mellan den kinesiska elbusstillverkaren BYD och brittiska Alexander Dennis (ADL) har nått nya framgångar på elbussmarknaden där konkurrensen nu hårdnar allt mer. Den brittiska bussjätten GoAhead Group har beställt de fjorton första exemplaren av en 10,8-meters batteridriven stadsbuss från BYD/ADL. Bussarna , BYD ADL Enviro200 EV, ska sättas i trafik på Transport for Londons linje 360 i centrala London.

Även de nya bussarna ska laddas nattetid i depå.

GoAhead Group satte nyligen drygt 50 normalstora batteribussar från BYD i trafik på andra linjer i centrala London.

– Våra erfarenheter av  elbussarna på linjerna 521 och 507 har varit avgörande för oss när vi bestämde oss för vem vi ska fortsätta att samarbeta med, säger Richard Harrington, teknisk chef på GoAhead Group.

– För oss är det viktigt att kunna lita på att bussarna klarar Londontrafiken och att de kan  gå i trafik hela dagen utan stopp för laddning.

BYD svarar för chassierna och ADL för karosserna på de nya bussarna.

Ett tidigare resultat av samarbetet mellan BYD och ADL är också de batteridrivna dubbeldäckare som just nu testas i Londontrafiken. En av storägarna i ADL är för övrigt Stagecoachgrundaren Brian Souter.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)