Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sex dubbeldäckare blåste av vägen

Skånsk dubbeldäckare i ombonad inomhusmiljö. Foto: Ulo Maasing.

Skånsk dubbeldäckare i ombonad inomhusmiljö. Foto: Ulo Maasing.

Snö, blixthalka och stormvindar orsakade att inte mindre än sex tvåvåningsbussar i södra Sverige hamnade i diket eller på angränsande åkrar under onsdagen. Det var tre dubbeldäckare i Blekinge och lika många i Skåne, uppger TT.

I Blekinge blåste tre dubbeldäckare av E22:an under ett par timmar, två på sträckan Jämjö-Ramdala och en tredje vid Listerby.

Trafikverkets rekommendation är att ställa in busstrafik när det blåser mer än 24 meter i sekunden, men operatören Bergkvarabuss överväger nu att ta dubbeldäckarna ur trafik om det blåser mer än 20 meter i sekunden.

– När en dubbeldäckare kommer ut på öppna ytor i landskapet så blir det stora krafter i vindarna. Däremot kan en dubbeldäckare utan problem köra i stadstrafik eller på skogsvägar vid stormstyrkor, säger Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss till Sveriges Radio P4 Blekinge.

Han uppger att färdskrivarna på de bussar som gick av vägen visar att ingen körde mer än 50 kilometer i timmen.

Skånetrafiken drabbades av tre avåkningar i närheten av Fogdarp i Hörby på grund av en kombination av hård vind och blixthalka. Även i Skåne överväger man att avstå från att köra dubbeldäckare i stormvindar.

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Intressant!
    Lägg ihop detta med dödliga mötesolyckan på mötesfria E22 vid Mörrum, där EU-semitrailer körde rätt genom mitträcket.
    Tänk nu dubbeldäckadbuss på broar.
    De flesta statliga landsvägsbroar har sidoräcke i krockkapacitetsklass H2.
    H2 är dimensionerat för 13 tons fordon i viss fart; vill minnas det är 70 km/tim.
    Vad väger en dubbeldäckare; runt 30 ton eller?
    I synnerhet fram tills Trafikverket uppdaterat sina räcken till relevant kapacitet, bör chaufförer av bussar över 13 ton vara ålagda att sänka farten över broar; rent av snigelklra vid hård vind.
    Eller vad säger ni?

  2. Intressant!
    Lägg ihop detta med dödliga mötesolyckan på mötesfria E22 vid Mörrum, där EU-semitrailer körde rätt genom mitträcket.
    Tänk nu dubbeldäckadbuss på broar.
    De flesta statliga landsvägsbroar har sidoräcke i krockkapacitetsklass H2.
    H2 är dimensionerat för 13 tons fordon i viss fart; vill minnas det är 70 km/tim.
    Vad väger en dubbeldäckare; runt 30 ton eller?
    I synnerhet fram tills Trafikverket uppdaterat sina räcken till relevant kapacitet, bör chaufförer av bussar över 13 ton vara ålagda att sänka farten över broar; rent av snigelköra vid hård vind.

  3. Häromdan dödlig mötesolyck på mötesfria E22 Mörrum, där EU-semitrailer körde genom mitträcket.
    Tänk nu buss på bro.
    De flesta statliga broar har räcke i krockkapacitetsklass H2.
    H2 är dimensionerat för 13 t tunga fordon i viss fart (70 km/t ?).
    Dubbeldäckare väger väl ca 30 t.
    Tills broräckena uppdaterats t relevant kapacitet, bör chaufförer av > 13 t sänka farten över broa. Snigelköra vid hård vind.

Lämna ett svar till Johan Granlund Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)