Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Viten varje månad för mobilpratande förare

Arkivbild: Ulo Maasing.

I fjol fick bussoperatörer i Jönköpings län betala viten 32 gånger därför att förare använde mobilen medan de körde. Arkivbild: Ulo Maasing.

Jönköpings Länstrafik (JLT) krävde förra året in viten flera gånger i månaden därför att bussförare hade ägnat sig åt mobiltelefonen medan de körde, rapporterar Sveriges Radio P4 Jönköping. I fjol krävde JLT in viten från bussföretagen 32 gånger i samband med att bussförare ertappats med att använda mobilen under körning.

– Vi vet att problemet förekommer. Därför har vi skrivit in i avtalen med bussoperatörerna att vi vitesbelägger detta, säger JLT:s trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg till SR Jönköping.

Han uppger att det händer relativt ofta att resenärer kontaktar JLT för att bussförare har tagit upp sin mobil undxer färd.

– Det krävs ju bara några sekunders ouppmärksamhet innan det händer något och det är jätteviktigt när man har ansvar för resenärer, säger han till SR Jönköping.

Share Dela

Taggat som: , ,

5 kommentarer »

  1. JLT:s trafikdirektör Carl-Johan Sjöber har fel. Bussförarna är yrkeschaufförer och klarar av att prata i mobilen samtidigt som de kör. Hela den här hysterin kring mobilpratande busschaufförer har utvecklats till ett nationellt paniksyndrom. Ungefär som att när man ser en katt ute så tror man automatiskt att den pinkar i barnens sandlåda och barnen blir jättesjuka och dör. Lägg ner hysterin kring mobiltelefon bakom ratten. Fokusera istället på busschaufförernas långa och hårda arbetspass utan tillräckligt med sömn. VTI slog ju larm om hur trötta busschaufförerna var förra året.

  2. Nu är allt bussföraren i Umeå ute och cyklar. Yrkesförare klarar inte bättre än nån annan av att prata i mobil när de kör, men vissa av dem kanske tror det. Då skulle man kunna säga detsamma om ”yrkesbilförare”, dvs de som kör bil som yrke (taxi) eller bara av annan anledning kör väldigt mycket bil och har stor vana, vilket naturligtvis är lika lite sant. Mobilpratande tar alldeles för mycket fokus från uppmärksamheten för att vara säkert under körning.

    Tvärtom borde yrkesförare, som både framför ett stort fordon i trafiken och dessutom har ansvar för en mängd passagerare, ha bättre vett än vanliga bilister och förstå farorna med mobilpratande när man kör. Därför är det helt rätt att viten är inskrivna i avtalen för detta.

    Däremot stämmer det att bussförarna ofta kan ha väldigt långa pass (trötthet är ytterligare ett skäl till att inte prata i mobil när man kör) och dåliga villkor, vilket man definitivt också borde fokusera på. Båda sakerna är en stor fara för trafiksäkerheten och att belysa det ena betyder inte att man inte även kan belysa det andra.

    • Tröttsamt att höra. Du har också gått in i det här nationella paniksyndromet. Tvärtom finns det undersökningar som tyder på att yrkesförarna skärper koncentrationen när dom pratar i mobiltelefon. Självklart ska inte yrkesförare sms:a eller bara kallprata långa stunder bakom ratten. men ett kort samtal är ingen fara och inget du skall oroa dig för. Så har bussförare gjort i alla tider. En bussförare är också en människa som kan behöva nås via mobiltelefon om det är något viktigt. Det är inget att krisa ihop för.

  3. Borde vara förbjudet med mobilpratande över huvudtaget i trafik,även cyklister och ibland även fotgängare. Men när de skrev lagen för något år sen, vad skrev dom. Blaha blaha. Gör man en lag så skall den skrivas glasklart. Håller man i mobilen/mikrofon och förflyttar sig då är det böter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)