Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Amerikaterminalen blir Göteborgs nya kryssningsterminal

Det gamla Amerikaskjulet blir Göteborgs nya kryssningsterminal. Bild: Glteborgs Hamn.

Det gamla Amerikaskjulet blir Göteborgs nya kryssningsterminal. Bild: Göteborgs Hamn.

Från och med våren 2018 får Göteborg en ny kryssningsterminal med en anrik lokalisering vid Stigbergskajen i Masthugget. Där görs nu kajen i ordning, likaså delar av det välkända Amerikaskjulet, och från och med nästa vår är det där kryssningsfartygen kommer att lägga till. I år är det en sista säsongen kryssningsfartyg kan lägga till i Frihamnen. Därefter ska området bebyggas med bostäder och kontor och nuvarande kryssningsterminal får maka på sig.

–  Läget är perfekt med gångavstånd till mysiga stadsdelar som Majorna, Linné och Haga, eller en kort resa med kollektivtrafik eller utflyktsbussar till centrum. Dessutom kommer mottagandet av turisterna bli genuint och av mycket hög kvalitet då vackra och anrika Amerikaskjulet återuppstår som passagerarterminal, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Amerikaskjulet byggdes 1912 och fungerade som passagerarterminal fram till 1975. Därefter har byggnaden mest använts som kontor –  idag bland annat av Göteborgs Hamn AB. Stigbergskajen gästas då och då av till exempel örlogsfartyg och skolskepp.  En del av Amerikaskjulet kommer nu att göras om till mottagningshall med turistinformation, souvenirbutik och andra faciliteter.

Den maximala längden på anlöpande fartyg vid Amerikaterminalen blir 225 meter, 25 meter längre än dagens maxlängd i Frihamnen.

– Vi tror att Amerikaterminalen kommer att bidra till fler kryssningsanlöp till Göteborg, säger Jill Söderwall.

Cirka hälften av anlöpen varje år kommer under Älvsborgsbron och kan lägga till centralt. De största fartygen får, liksom tidigare, lägga till vid terminalen i Arendal.

Redan nu är 17 fartyg inbokade till nya Amerikaterminalen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)