Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bred branschkritik mot reseavdraget: ”Gynnar män i storstäder”

Om reseavdraget skulle göras avståndsbaserat skulle bilpendlingen minska, likaså utsläpp och fusk med avdragen, skriver företrädare för kollektivtrafikbranschen med flera. Foto: Ulo M;aasing.

Om reseavdraget skulle göras avståndsbaserat skulle bilpendlingen minska, likaså utsläpp och fusk med avdragen, skriver företrädare för kollektivtrafikbranschen med flera. Foto: Ulo M;aasing.

Reseavdraget gynnar män i storstadsområdena som är höginkomsttagare. Dessutom ökar det koldioxidutsläppen och är utsatt för fusk. Knappast någon skatt, avdrag eller bidrag är utsatt för så mycket fusk som reseavdraget. Det skriver tunga företrädare för hela kollektivtrafikbranschen, Naturskyddsföreningen och Resenärsforum i en debattartikel i Svenska Dagbladet. De vill att reseavdraget baseras på avståndet mellan bostad och arbete istället för som idag på tidsvinst.

Bakom artikeln står Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik, Lars Sandberg, analytiker Svensk Kollektivtrafik, Johanna Sandahl, ordförande Naturskydds­föreningen, Christina Axelsson, ordförande Resenärs­forum, Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag, Björn Westerberg, vd Branschföreningen Tågoperatörerna och Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.

Fusket med reseavdraget kostar varje år två miljarder kronor. Det betyder att 40 procent av statens kostnader för reseavdraget beror på fusk, skriver artikelförfattarna. De pekar på att en granskning som Skatteverket gjorde 2003 visade att 48 procent av reseavdragen var felaktiga och till 96 procent var felen till den skattepliktiges fördel – till största delen beroende på fusk.

– Att fusket är så omfattande beror i första hand på att tidvinstregeln – att man ska spara minst två timmar på att arbetspendla med bil i stället för kollektivtrafik – är svår att kontrollera, heter det i debattartikeln.

De konstaterar också att bilden av att reseavdrag framför allt görs på landsbygden inte stämmer. I själva verket är det ett av drag för manliga höginkomsttagare i storstadsregionerna som reser med bil. Avdragets storlek växer dessutom med stigande lön.

Avdraget fungerar därtill som ett incitament för att människor ska välja bnil istället för kollektivtrafik för sina arbetsresor.

– Om man istället baserar avdraget på avståndet mellan bostad och arbete kommer resenärer som arbetspendlar med buss,tåg, bil, och cykel att behandlas lika. Bilresandet kommer att minska, kollektivresandet att öka avsevärt och koldioxidutsläppen att minska, slår artikelförfattarna fast.

Som exempel nämner de att utsläppen från arbetsresor lågt räknat skulle minska med sju procent i Mälardalsregionen. Dessutom skulle möjligheterna att fuska minska åtskilligt.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)