Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbusspremiär i Östersund till årsskiftet

Stor uppställning för elbuss i Östersund: Från vänster: Ruth Eriksson - Region Jämtland Härjedalen, Elisabeth Öhrnell - (V) förtroendevald Östersunds kommun, Urban Cato - chaufför Nettbuss, Susanne Wallner - Regionråd Region Jämtland Härjedalen, Anne Sörensson - Östersunds kommun, Thomas Andersson - Länstrafiken, Florian Stamm - (MP) förtroendevald Östersunds kommun, Krister Thulin - Scania, Urban Löfvenberg - Scania, Linda Sahlén - Nettbuss, Claes-Göran Bergh - Jämtkraft, Jan-Eric Rasteby - Berners. Foto: Östersunds kommun.

Stor uppställning för elbuss i Östersund: Från vänster: Ruth Eriksson – Region Jämtland Härjedalen, Elisabeth Öhrnell – (V) förtroendevald Östersunds kommun, Urban Cato – chaufför Nettbuss, Susanne Wallner – Regionråd Region Jämtland Härjedalen, Anne Sörensson – Östersunds kommun, Thomas Andersson – Länstrafiken, Florian Stamm – (MP) förtroendevald Östersunds kommun, Krister Thulin – Scania, Urban Löfvenberg – Scania, Linda Sahlén – Nettbuss, Claes-Göran Bergh – Jämtkraft, Jan-Eric Rasteby – Berners. Foto: Östersunds kommun.

I mitten av december vänts de tre första elbussarna levereras till Östersund och innan årsskiftet ska den nya elbusslinjen i staden starta. På tisdagen presenterade parterna i elbussprojektet i Östersund planerna under en rullande presskonferens – dock var det ingen elbuss som rullade på en del av den blivande elbusslinjen.

Totalt ska sex elbussar trafikera linjen som får linjenummer 6 och kommer att ha ungefär samma sträckning som nuvarande linje 6 har från Torvalla till Östersunds centrum. Från centrum kommer den nya linje 6 att ersätta nuvarande linje 2 till Lugnvik och sedan förlängas från Lugnvik till Sånghusvallen och Brittsbo. I samband med att den nya linje 6 börjar köras så kommer linje 2 att köras mellan Östra Odensala och Solliden.

I Torvalla och Brittsbo, som är ändstationerna, kommer det att byggas laddstationer där elbussarna laddas i tio minuter via pantograf. Det är Östersunds kommun som bygger laddstationerna där halva kostnaden betalas av staten via stadsmiljöavtalet.

Enligt Nettbuss Stadsbussarnan som kör tätortstrafiken i Östersund kommer linjen att ha 1 – 1,5 miljoner resenärer om året. Enligt pkanerna ska det vara 100 avgångar varje dag på nya linje 6.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)