Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt satsning på elbussar i London

En av de batteribussar som trafikerar linje 521 i London. Förra året blev två busslinjer i London helt elektriska. Foto: Ulo Maasing.

En av de batteribussar som trafikerar linje 521 i London. Förra året blev två busslinjer i London helt elektriska. Foto: Ulo Maasing.

Allt fler elbussar sätts i trafik i London. Den brittiska huvudstadens borgmästare, Sadiq Khan, beslutade nyligen att ytterligare två busslinjer i London ska trafikeras med enbart elektriska bussar. Satsningen är en del av Khans ambitiösa plan att minska luftföroreningarna i staden. Beslutet innebär att ytterligare 36 elbussar ska komplettera det som redan idag är den största elbussflottan i Europa.

När de 36 bussarna nästa vår sätts i trafik på linjerna C1 och 70 kommer totalt 121 helt elektriska bussar att trafikera centrala London, förutom 2000 hybridbussar.

Satsningen på fler elbussar är en del av Sadiq Khans paket av åtgärder för att minska farliga luftföroreningar från trafiken. Andra åtgärder är utvidgningar av miljözoner och en särskild daglig avgift på tio pund, drygt hundralappen, för de mest förorenade fordonen. Idag beräknas 9000 Londonbor att dö i förtid varje år därför att de utsätts för luftföroreningar.

– Jag vill att London ska bli världsledare när det gäller vätgas- och elbussteknologi, och jag hoppas att andra städer i världen kommer att ansluta sig till budskapet att endast de renaste teknologierna är välkomna där vi bor och arbetar, säger Khan.

De nya elbusslinjerna i den brittiska huvudstaden ska trafikeras av London United som ingår i RATP Group, ett företag som ägs av det statliga lokaltrafikföretaget i Paris, RATP.

De nya elbusslinjerna är ytterligare ett steg för Londons mål att år 2020 ha åtminstone 300 elbussar i trafik i centrala London. I fjol blev linjerna 507 och 521 de första helt elektriska busslinjerna i den brittiska huvudstaden.

Satsningen på elbussar gäller främst enplansbussar. Senast 2019 ska samtliga 3100 dubbeldäckare som går i trafik i miljözonen vara minst euro 6-klassade hybridbussar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)