Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Generalfnurra i Kronoberg

Länstrafiken Kronoberg och Bergkvarabuss talar inte med varandra. Foto: Ulo Maasing.

Länstrafiken Kronoberg och Bergkvarabuss talar inte med varandra. Foto: Ulo Maasing.

Relationerna mellan Länstrafiken Kronoberg och Bergkvarabuss har blivit allt frostigare, rapporterar Sveriges Radio P4 Kronoberg. Nu vägrar Bergkvarabuss träffa Länstrafiken utan att en medlare är närvarande. Redan i somras blev relationerna ansträngda sedan Länstrafikens vd Thomas Nilsson i ett brev till Bergkvarabuss riktade stark kritik mot företaget.

Nilsson kritiserade bland annat att en drogpåverkad förare vid Bergkvarabuss hade kört stadsbuss i Växjö och även företagets sätt att sköta personalfrågor i ett bredare perspektiv.

Nilsson hävdade också att det fanns ett stigande missnöje bland resenärerna och att förarna gör mängder med fel i stadstrafiken i Växjö.

– Vi har ett antal frågor där vi tvistar och känner att Länstrafiken bara letar fel på oss entreprenörer, sa då Bergkvarabuss´ affärschef Martin Jacobsson.

Han medger att företaget hade misskött ärendet med den påverkade föraren, men  att kritiken från Länstrafiken i övrigt är grundlös.

– Vi känner inte att det finns något som styrker det de säger, säger Martin Jacobsson till SR Kronoberg.

Nu har det alltså gått så långt att parterna inte är på talbar fot med varandra. Bergkvarabuss´ vd Göran Mellström skriver i ett brev till Länstrafiken att nya möten med Länstrafiken är meningslösa och att Länstrafiken ständigt för fram nya anklagelser som saknar grund.

Bland annat vill man att förarnas synpunkter på hur det fungerar i stadstrafiken ska komma fram.

– Vi vill ha en tredje part med under samtalen, för vi får inte fram våra frågeställningar, säger Martin Jacobsson.

När Länstrafiken Kronoberg upphandlade busstrafiken i länet 2012 riktade två operatörer, Nobina och Transdev, hård kritik mot upphandlingen och sa nej till att lämna anbud.

”Länstrafiken följer inte branschens rekommendationer om hur trafikavtalen bör utformas för att uppnå de gemensamma målen om ett ökat resande, en högre kvalitet, ett större engagemang från trafikföretaget samt en rimlig fördelning av affärsrisken. Vidare har  Länstrafiken inte kunnat svara på väsentliga delar som är av vikt för att kunna beräkna kostnaderna i trafiken”, skrev Nobina Sveriges vd Jan Bosæus då till Länstrafiken.

Från Transdev, som då hette Veolia Transport, fördes liknande kritk fram. Företaget menade att Länstrafikens prismodell var alltför svår och riskabel, likaså att det saknades en samarbetsmodell för att öka resandet och kvaliteten.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)