Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Högt betyg till färdtjänst och sjukresor

Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik: Förarens bemötande är viktig. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik: Förarens bemötande är viktig. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

Trots regelbundna rapporter från olika håll i landet om problem med färdtjänst och sjukresor tycker de allra flesta resenärerna att det fungerar bra. 90 procent av de resenärer som använder färdtjänst eller sjukresor är nöjda med både sin beställning och den senaste resan. Det visar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks undersökning som baseras på svar från 40 000 personer i hela landet. Men en viss minskning av kundnöjdheten kan spåras, jämfört med tidigare år.

96 procent anger att de är nöjda med tjänsten om resenären snabbt får svar i telefon när de ska beställa och dessutom inte råkat ut för försening på sin resa. De som är yngre reser oftare dagligen i färdtjänsten och är inte lika nöjda som genomsnittet, det skiljer nio procentenheter.

De allra flesta är nöjda med förarens bemötande, 93 procent sammanslaget, och 95 procent anser att föraren hittar till rätt adress.

– Vi ser att fortsatt hög nöjdhet bibehålls om beställningscentralen fokuserar på svarstid och bemötandet i telefon. Det är också viktigt med förarens bemötande och att resenären kommer fram på utlovad tid, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik.

– Förare som kör serviceresor har ett stort ansvar för de som av olika skäl inte kan resa med vanliga kollektivtrafiken och där finns det ett extra behov av trygghet, korrekt bemötande och hög servicenivå, säger Mattias Andersson.

– Den förarcertifiering som många av våra medlemmar bedriver är därför ett viktigt medel för att både stärka förarens kunskaper och trygga en god kvalitet för resenären.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)