Jönköpings Länstrafik, JLT, spräckte förra året sin budget med råge. Alla trafikslag missade budgeten, men regionaltågen, Krösatågen, var sämst på att hålla sig till kostnadsramarna om man ser till verksamhetens volym. JLT gjorde i fjol av med 44 miljoner mer än man hade räknat med. Trots ökat resande sviktade dessutom biljettintäkterna.
Tio miljoner av underskottet står serviceresorna, färdtjänsten, för. Till det bidrar att allt fler åker färdtjänst i regionen
Den allmänna kollektivtrafiken står för drygt 34 miljoner av underskottet. Hälften av dettta faller på Krösatågen som under en stor del av året har fungerat dåligt.
– Vi har ett öppet system med löpande räkning och betalar det operatören behöver. Att kostnaderna dragit iväg beror på fordonsbristen och ersättningsbussarna,. Det säger Rune Backlund (C), ordförande i Regionen Jönköpings läns nämnd för trafikfrågor till Jönköpings-Posten.
Trots stora problem i tågtrafiken ökade re4sandet med JLT i fjol med närmare tio procent. Men biljettintäkterna hamnade på 13,5 miljoner mindre än budgeterat.
– Det var det nya zonsystemet som slog tokigt. Många resenärer löste biljetter hos andra aktörer, till exempel SJ. Från årsskiftet är det justerat, säger Rune Backlund till Jönköpings-Posten.
Lämna ett svar