Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Keolis startar trafikskola för att möta bussförarbrist

Brist på bussförare får Keolis att starta en egen trafikskola. Foto: Ulo Maasing.

Brist på bussförare får Keolis att starta en egen trafikskola. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges kollektivtrafik riskerar lamslås på grund av brist på bussförare. Den bedömningen gör bussoperatören Keolis som nu möter hotet med att starta en egen trafikskola. Man pekar på att sedan den 1 oktober 2016 har en rättstvist stoppat arbetsförmedlingens utbildning av bussförare. Samtidigt behöver persontrafiken ett tillskott på över 4 000 bussförare de närmsta två åren.

– Kollektivtrafiken är samhällskritisk, ett scenario där den inte fungerar påverkar oss alla enormt. Keolis kunde inte längre stillatigande se hur bristen på personal växer utan att något sker för att lösa dödläget, därför har vi tagit beslutet att göra något åt situationen, berättar Cecilia Jerneheim, Keolis HR- och kommunikationsdirektör.

Sveriges bussförare utbildas i princip enbart inom vuxenutbildningen. Komvux stod 2015 för cirka 400 förare och arbetsmarknadsutbildningen för cirka 1200. Från gymnasiet tog bara fem bussförare examen samma år.

Arbetsmarknadsutbildningen för bussförare har fastnat i en överklagandeprocess som startade i oktober och där utbildningen fortfarande inte kommit igång. Nyligen kom också en dom som tvingar Arbetsförmedlingen att göra om sin upphandling av förarutbildningen.

Att utbildningarna står still påverkar kollektivtrafiken men också möjligheten för många som utan utbildning står långt från arbetsmarknaden. Därför ligger det i samhällets intresse att utbildningarna kommer igång, något Keolis har vänt sig till potentiella samarbetspartners med.

– Vi ser med tillförsikt på samtalen vi för med omställningsföretag och kommuner för att hitta partners till vår trafikskola. Genom att ha skolan i egen regi kommer vi kunna erbjuda både utbildning och arbete. På sikt ser vi detta som en möjlighet att få in fler kvinnor i branschen, säger Cecilia Jerneheim.

Målet är att den första utbildningen startar i slutet av mars.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)