Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: EU-kommissionen sabbar bussbranschens miljöarbete

Biodrivmedel från odlade grödor ska bort, tycker EU-kommissionen. Foto: Svebio.

Biodrivmedel från odlade grödor ska bort, tycker EU-kommissionen. Foto: Svebio.

Nyligen presenterade EU-kommissionen ett paket med en lång rad förslag när det gäller energiområdet. För dem som arbetar med att göra den redan idag gröna busstrafiken i Sverige ännu grönare är det så kallade vinterpaketet ingen munter läsning. Kommissionen vill nämligen att biodrivmedel från grödor ska fasas ut. Med det skadar man direkt bussbranschens miljöarbete.

När det gäller transportsektorn föreslår EU-kommissionen 10 procent biodrivmedel och 10 procent energieffektivare transporter till år 2030. Men andelen biodrivmedel i EU-kommissionens förslag är lägre än vad vi redan har i Sverige.

Då ska man komma ihåg att siffrorna gäller hela transportsektorn. Bussbranschen i Sverige har satsat hårt på att ställa om till förnyelsebara drivmedel: syntetdiesel, HVO, biogas och RME. Dessutom har en  elektrifiering av bussflottan inletts.

Bussbranschens fortsatta omställning mot ännu mer förnyelsebart möter flera hinder, inte minst avsaknaden  av tydliga besked från regeringen när det gäller de framtida skatterna på förnyelsebara drivmedel.

Men EU-kommissionen är en verklig bromskloss. Här måste regeringen m ed kraft sätta ner foten om man menar allvar med att klimatförändringarna är vår tids största utmaning.

EU-kommissionen har nämligen en genuint negativ inställning till biodrivmedel från odlade grödor. Jordbruksbaserade biodrivmedel utgjorde 78 procent av biodrivmedlen i EU 2015.

Kommissionen vill ha en tidplan för att fasa ut jordbruksbaserade biodrivmedel och ersätta dem med drivmedel från avfall och skogsrester. Det skulle exempelvis innebära att RME försvinner som drivmedel. Kommissionens argument är att användningen av exempelvis raps för drivmedel kan innebära att livsmedelsindustrin ökar andelen palmolja från Indonesien och Malaysia.

Så kan det kanske bli om man vill måla hin håle på väggen. Men en sådan, negativ utveckling går att hindra med regelverk.

Vi citerar gärna Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores och grundare av 2030-sekretariatet:

– Självklart ska dåliga biodrivmedel med låg effektivitet och hög klimatpåverkan stoppas. Men det duger inte att dra alla grödebaserade drivmedel över en kam. Det är som att förbjuda fotboll för att det blir oroligheter vid vissa matcher, eller stoppa trafiken för att vissa kör för fort. Kläm åt de som gör fel, men belöna de som står för utvecklingen vi behöver!

Samtidigt konstaterar 2030-sekretariatet att några motsvarande krav inte ställs av EU-kommissionen när det gäller de fossila drivmedlen.

– Det är viktigt med tuffa klimat- och miljökrav, men de ska vara likvärdiga för alla drivmedel, kommenterar Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatet.

I sammanhanget kan man notera att miljöminister Karolina Skogs(MP) regering i praktiken med skattepolitiken bromsar en grön utveckling av busstrafiken. Spårtrafik, spårvägar inräknade, slipper energiskatt på sin elförbrukning. Men elbussar straffbeskattas.

– Det är möjligt att ersätta de fossila drivmedlen och nå klimatmålen. Men då måste de som vill mest stimuleras att gå före – inte hindras, säger Jakob Lagercrantz på 2030-sekretriatet.

Till de verkliga föregångarna hör de svenska bussföretagen.

Men hur ska branschen öka andelen förnyelsebara drivmedel ytterligare om de inte får odlas?

Det är bedrövligt att EU-kommissionen ska sabba branschens miljöarbete.

U.M.

 

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)