Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norsk busstandard rycker närmare

Norge är på väg att få en officiell standard för bussar i upphandlad trafik. Foto: Ulo Maasing.

Norge är på väg att få en officiell standard för bussar i upphandlad trafik. Foto: Ulo Maasing.

Norge är på väg att få en standard för funktionella och tekniska krav på bussar i upphandlad trafik. Det är Norsk Standard som har skickat ut sitt förslag till en nationell standard, NS 11050 Persontransport, på remiss.

Sedan 2015 har Standard Norge genom sin kommitté SN/K 560 Effektivisering av persontransport, arbetat med att utveckla den nya, norska standarden för bussar i kollektivtrafik. Kommittén har4 en bred sammansättning med representanter för hela branschen: trafikhuvudmän, bussoperatörer, fackliga organisationer, arbetsgivare, busstillverkare och myndigheter.

Standarden riktar sig särskilt till myndigheter och till företag som deltar i att lämna anbud på kollektivtrafik med buss. För myndigheterna kommer standarden att utgöra ett ramverk som är ägnat att begränsa särkrav som är fördyrande och onödiga i offentliga upphandlingar av busstrafik.

NS 11050 ska vara ett hjälpmedel vid anskaffandet av nya bussar och förenkla samverkan mellan aktörerna i värdekedjan. Genom att minska antalet kriterier som utvärderas kommer standarden att reducera kostnaderna och effektivisera anbudsprocesserna, samtidigt som det gör det möjligt att mer än hittills använda fordonen oavsett region. Dessutom kan standarden bidra till ett ökat fokus på ett val av miljövänliga och energieffektiva lösningar.

Till det kommer att gemensamma specifikationer på bussar kan bidra till enklare och mer miljövänliga inköp och ge bussarna en längre livstid, både genom att de kan användas längre än en avtalsperiod och i andra geografiska områden. En bättre eftermarknad för begagnade bussar kan dessutom leda till att nya bussar med mer miljövänliga drivmedel kan fasas in snabbare och bidra till minskade utsläpp från busstrafiken.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)